Institutt for geografi
Utveksling

Et semester ved Universitetet i Luxembourg

Grunnen til at jeg valgte å reise til lille Luxembourg var egentlig nysgjerrigheten på å se hva et så lite land hadde å by på.

Luxembourg
Luxembourg er et lite land hvor hovedstaden har samme navn som selve landet. Rett og slett et koselig lite land.
Elise Sofie Hansen

Etter å ha vært der et semester ser jeg nå at det er et lite land som har mye å by på. Klatring, gratis studentidrett og ikke minst gratis kollektiv transport for alle innbyggere.

Litt praktisk info

Når det kommer til fagvalg og det å finne bosted så får man all informasjon på mail fra Universitetet i Luxembourg når man har fått plass. Det lønner seg å søke bolig via universitetet da det er de som har ansvar for boligene, samt at det er dyrere å leie privat. Normalt ligger månedspris på studentbolig rundt 400-600 euro. Ellers gjorde jeg lite forberedelser, men siden det snakkes tre språk i Luxembourg (fransk, tysk og luxemburgsk) så kan det være en ide å se på hvilke språkkurs som går og melde seg opp om man kunne være interessert i det.

Fag

Alle fagene jeg tok var seminarbaserte med fokus på diskusjon og oppgaver underveis i timen, derfor lønnet det seg også å lese pensum på forhånd da sluttkarakteren kunne justeres etter muntlig aktivitet i timen også. Hver forelesning varte i 3,5t med en 15 min pause midt i, noe som høres mye ut, men som gikk overraskende bra da opplegget var tilpasset dette.

Det var generelt et godt utvalg emner å velge på masteren, men samtidig begrenset hvilke fag utvekslingsstudenter kunne ta. Dette har å gjøre med at fagene på semester 2 bygger på fagene fra semester 1. Det var likevel interessante fag og engasjerte forelesere. Et lite tips her når man blir nominert til Universitetet i Luxembourg og skal fylle ut første Learning Agreement er å kontakte administrasjonen på masteren for å høre hvilke fag som kan tas og ikke, slik at man er sikret fag og får endelig godkjenning på studieplass.

Universitetet, byen og det sosiale

Universitetet er relativt nytt og ganske fint. Det er bygget på et gammelt industriområde hvor de har valgt å beholde noen av elementene fra tidligere stålindustri. Universitetet ligger i Belval, ca 25 min med lokaltog fra Luxembourg. Ja, det er et lite land hvor hovedstaden har samme navn som selve landet. Rett og slett et koselig lite land.

campus

Elise Sofie Hansen

Det sosiale miljøet skal også sies å være veldig bra. Personlig deltok jeg på flere arrangementer med Erasmus Student Network hvor du også blir kjent med andre utvekslingsstudenter. Jeg fikk da en fast gjeng å spise lunsj med, noen å klatre med og ellers oppleve Luxembourg med.

Elise Sofie Hansen
Student master i geografi, studieretning samfunnsgeografi
Utveksling til University of Luxembourg