Griegakademiet – Institutt for musikk
Utgivelse

NY UTGIVELSE I CD-INNSPILLINGS-PROSJEKTET "KETIL HVOSLEFS KAMMERMUSIKK"

NY UTGIVELSE I CD-INNSPILLINGS-PROSJEKTET "KETIL HVOSLEFS KAMMERMUSIKK"

«Hvoslef Chamber Works No. III» er den tredje i en serie på ni CD-er med Ketil Hvoslefs samlede kammermusikk. Ideen om å samle alle Hvoslefs 39 kammermusikalske verker på CD ble unnfanget av fiolinisten Ricardo Odriozola og pianisten Einar Røttingen, begge ansatte på Griegakademiet og med bakgrunn i mange års samarbeid med komponisten.

Ketil Hvoslef (f. 1939) er en produktiv, allsidig og udogmatisk anlagt komponist, som fortsatt – godt inn i syttiårene – skriver musikk i et heftig tempo. Hvoslefs stil er preget av økonomisk bruk av virkemidlene, oppsamling av latent energi, rytmisk oppfinnsomhet, og ofte et element av humor.

På den tredje CDen i serien presenteres to verk for den klassiske besetningen fiolin og klaver, og tre verk med uvanlige instrumentkombinasjoner. «Kvartoni» er skrevet for sopran, blokkfløyte, gitar og klaver: «Jeg bruker spilleteknikker på klaveret som gjør at det nærmer seg gitaren, både teknisk og klanglig.» Om «Kirkeduo» for gitar og orgel sier Hvoslef: «Sammensetningen av akustiske gitar og kirkeorgel blir som å tenke David og Goliat. Løsningen ligger i at kirkeorgel i de fleste tilfeller også har mange fine transparente stemmer [...]. Gitaren er brukt mest mulig i samsvar med instrumentets egenart, da klinger den jo best». «Sekstett (Post)», for fløyte, klarinett, horn, fiolin, gitar og klaver, var bestilt av en organisasjon som sluttet å eksistere før verket var ferdig, derav «post» i undertittelen. I «Bel Canto», for fiolin og klaver, settes en vakker sangbar melodi opp imot truende krefter, mens i det tresatsige «Inventiones» treffer vi Mozarts spøkelse, og en rullende flaske som ramler ned trappene fra gulvet i en buss.

Innspillingene tar utgangspunkt i det utøvende miljøet i Bergen, hvor Hvoslef har sitt virke. Musikerne er primært fra Griegakademiet (UiB/HiB) og Bergen Filharmoniske Orkester. Prosjektet er støttet av Kulturrådet og Universitetet i Bergen.