Humaniorastrategien

Humaniorastrategien: Utlysning av midler til prosjekter og faglig pilotarbeid

Foto av lesesalen i universitetsbiblioteket HF
UTLYSNING AV MIDLER: UiBs Humaniorastrategi skal bidra til å profilere og styrke UiBs faglige kvalitet innenfor de humanistiske fagene, og posisjonere universitetet strategisk nasjonalt og internasjonalt. Det lyses ut midler til prosjekter og faglig pilotarbeid med søknadsfrist 20. mai 2024.
Eivind Senneseth

Formål

UiBs Humaniorastrategi skal bidra til å profilere og styrke UiBs faglige kvalitet innenfor de humanistiske fagene, og posisjonere universitetet strategisk nasjonalt og internasjonalt. Strategien trekker fram fem satsingsområder: (i) høy faglig kvalitet, (ii) samfunnsrelevans, (iii) arbeidslivet, (iv) skoleverket og (v) språk.

UiB lyser med dette ut midler til prosjekter og faglig pilotarbeid som skal bidra til å realisere ambisjonene i Humaniorastrategien. Med piloter forstås her tidsbegrensede aktiviteter med formål om å prøve ut ideer og virkemidler. Prosjektene og pilotene skal være tydelige virkemidler for å nå langsiktige, strategiske mål innen forskning, utdanning, formidling og/eller innovasjon. Eksempler på strategiske mål for prosjekter og piloter kan være økt rekruttering til humanistiske fag, samarbeid med arbeidslivet, synliggjøring av arbeidslivsrelevans i studieprogrammene og tilslag på forskningsmidler fra EU eller Forskningsrådet. Eksempler på virkemidler er teoretiske studier som senere kan skaleres opp i bredde eller dybde for å danne grunnlag for en prosjektsøknad til Forskningsrådet eller EU, utvikling av forskerlinjer for særlig sterke og motiverte studenter eller samarbeidsprogrammer med privat eller offentlig sektor. Virkemidlene må støtte opp under ett eller flere av innsatsområdene i Humaniorastrategien. Det oppfordres til samarbeid mellom ulike fakultet og internasjonale fagmiljøer.

Retningslinjer

Hvem kan søke?

Utlysningen er åpen for ansatte i fast vitenskapelig stilling ved alle fakultet og Universitetsmuseet.

Hva kan det søkes om?

Det kan søkes om både mindre og større prosjekter og piloter på inntil en million kroner. Større prosjekter må begrunnes særlig. Midlene kan brukes til målbare og resultatbaserte aktiviteter som f.eks. faglig prosjektutvikling, danning av sterke faglige prosjektkonsortier, korte gjesteforskeropphold fra samarbeidspartner(e), støtte til publisering og/eller utstilling,  delfinansiering av prof. II-tilsetninger, midler til vitenskapelige assistenterog – i spesielt begrunnete tilfeller – frikjøp.

I år vil søknader om midler til prosjektutvikling med tanke på videre søknad om eksternfinansiering ønskes særlig velkommen.

Merk at midlene fra Humaniorastrategien først og fremst skal benyttes til tiltak som ikke kan dekkes av andre finansieringskilder (Meltzer, Universitetsfond, prosjektetableringsstøtte til EU-prosjekter, UiBs budsjettpost for åpen publisering etc.).

Prosjektperioden kan være fra 1.8.2024, og aktiviteten, inkludert fremleggelse av resultater, skal være gjennomført innen 31.12.2025.

Hvilke kriterier vil det bli lagt vekt på ved utvelgelsen av søknader?

• Utbytte for Humaniorastrategien og strategisk innretning (Hvor godt støtter prosjektet/piloten ambisjonene i Humaniorastrategien?).
  • Kvaliteten på det foreslåtte prosjektet.
  • Plan for hvordan prosjektet skal legge grunnlag for aktivitet utover bevilgningsperioden. NB: Prosjektet kan ikke legge føringer på fremtidige disponeringer av enhetenes faste ressurser.
  • Nødvendigheten om å søke midler fra Humaniorastrategien (Er prosjektets gjennomførbarhet avhengig av finansiering? Søker man om noe som det egentlig finnes andre midler til?).
  • Planer for videreutvikling av prosjekt mot søknad om eksternfinansiering
  • Ved utvelgelsen av søknader vil det også bli lagt vekt på faglig bredde i tildelingen. Samlet sett skal prosjektene komme flere miljøer/fakultet ved UiB til gode

Hva skal søknaden inneholde og hvordan skal den sendes?

• Søknaden skal være på maksimalt fire sider og skal inneholde en beskrivelse av prosjektet, et detaljert budsjett og fremdriftsplan (se vedlagte mal). Det må opplyses om prosjektet eller deler av prosjektet har fått finansiering fra andre finansieringskilder. Hvis prosjektet eller piloten skal danne grunnlag for en prosjektsøknad, skal det presiseres hvilken utlysning og hvilken frist man skal søke til.
  • Søknaden skal vise hvordan tiltaket er knyttet til Humaniorastrategien, samt argumentere eksplisitt for hvordan tiltaket vil være et virkemiddel for å realisere en langsiktig, strategisk målsetting.
  • I de tilfeller der man har eksterne samarbeidspartnere bør der foreligge en kort, skriftlig bekreftelse fra samarbeidspartnere vedlagt søknaden. (En epost som bekrefter intensjonen om samarbeid om prosjektet og hva partnerbidraget består i, er tilstrekkelig.)
  • Søknaden skal forankres hos faglig ledelse på institutt- og fakultetsnivå, og sendes i ePhorte til Forsknings- og innovasjonsavdelingen.

Hva skjer videre?

• Søknadene behandles av en interfakultær programkomité ledet av dekan ved Det humanistiske fakultet, UiB.
  • En rapport som beskriver bruk av midlene, skal leveres Forsknings- og innovasjonsavdelingen senest 2 måneder etter prosjektets slutt.

Søknadsfrist er 20.05.2024.