Hydrogenforskning på UiB

Nyhetsarkiv for Hydrogenforskning på UiB

Vindforhold, bunnforhold og juridisk rammeverk var noen av temaene da den årlige havvindkonferansen Science Meets Industry ble avholdt i Universitetsaulaen.
Dei globale utsleppa aukar ikkje like raskt som for ti år sidan, men utsleppa har framleis ei stigande kurve. Karbonopptak i havet og på land har som alltid ei uvisse knytta til seg.
Forskere på Kjemisk institutt ved UiB forsker på en alternativ produksjonsmetode for grønn ammoniakk. Målet er å erstatte den energi-intensive Haber-Bosch prosessen med en mindre energikrevende prosess basert på fornybar elektrisitet.
Denne våren har sivilingeniørstudentene innen energi ved Universitetet i Bergen fått prøve seg i arbeidslivet. Etter flere år på skolebenken har årets studenter gledet seg til å få prøve ut det de har lært og fått muligheten til å løse problemer som betyr noe for andre.
Rederier følger nå nøye med på trender, og nye teknologier og drivstoff som skal bidra til å omstille skipsfarten. Samtidig etableres en rekke samarbeidsnettverk for grønn skipsfart, som har som mål å få fart på dekarboriseringen.
I en ny utstilling viser forskere ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet hvordan vi kan nyttiggjøre oss porene for å løse klimakrisen og andre store utfordringene vi står overfor.
The Research Council of Norway (RCN) has awarded two Centre for Environment-friendly Energy Research (FME) on hydrogen! The University of Bergen is one of the main academic-partners in the FME HyValue and the centre is lead by NORCE. HyValue has a holistic approach to its mission including technical solutions, financial instruments, regulations, social and environmental impact and risk.
UiB er partner i et nytt Forskningssenter for miljøvennlig energi (FME) støttet av Forskningsrådet. Førsteamanuensis Ignacio Herrera Anchustegui ved Det juridiske fakultet leder en av arbeidspakkene i det åtteårige prosjektet HyValue, som skal utvikle hydrogen som energikilde.
To nye forskningsprosjekter kombinerer maskinlæring, kunstig intelligens og bioteknologi med fagfelt som nevropsykiatri, nanoteknologi og kjemi. Med radikale og eksperimentelle metoder vil forskerne kunne utvikle nye legemidler og bedre pasientbehandling.