Institutt for global helse og samfunnsmedisin
FNs utviklingsmål

40% av tidlige dødsfall kan unngås i løpet av neste 20 år

FNs tusenårsmål utløper snart. Hva skal være i fokus for nye mål? Hva har fungert? En internasjonal forskergruppe foreslår i en studie i Lancet konkrete mål i tillegg til det generelle helsemålet.

Perioden for FNs tusenårsmål utløper snart, hva bør være i fokus for de nye målene?

I studien hevder forskerne at de fleste land kan unngå 40 % av alle tidlige dødsfall i løpet av neste 20 årene. Antall personer som dør før fylte 50 kan halveres, og en tredel av dødsfallene i alderen 50-69 kan unngås for perioden 2010 til 2030.

Gode resultater av tusenårsmålene
Professor ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin, Ole Frithjof Norheim, er førsteforfatter på studien. Norheim forteller at studien er basert på endringer i dødeligheten i løpet av det første tiåret av århundret (2000-2010). På verdensbasis har barnedødeligheten falt med en tredjedel i løpet av denne perioden – hjulpet av FNs tusenårsmål om to tredjedels reduksjon på 25 år. I samme periode falt dødsfall blant voksne med en sjettedel, hjulpet av tusenårsmålene om å redusere HIV/ tuberkulose og mødredødelighet. Med økt internasjonal innsats mot et bredere spekter av årsaker, burde disse nedgangstallene kunne akselereres.

Dødfall som kan unngås og uungåelige dødsfall
"Døden i alderdommen er uunngåelig, men død før alderdom er det ikke," sier medforfatter Richard Peto, professor i medisinsk statistikk ved Universitetet i Oxford, Storbritannia. "I alle de store landene, utenom der virkningene av HIV eller politisk uro dominerer, har risikoen for tidlig død vært synkende, og risikoen vil falle enda raskere hvis vi tar de store årsakene mer alvorlig."

FN: Bærekraftige utviklingsmål
FNs generalforsamling diskuterte denne måneden 17 nye mål, såkalte bærekraftige utviklingsmål (Sustainable Development Goals – SDG) for perioden 2016-2030. Disse målene skal erstatte tusenårsmålene som utløper ved utgangen av 2015.
Det nye helsemålet er "å sikre sunne liv og fremme velvære for alle, i alle aldre". Forskerne bak publikasjonen i The Lancet ønsker at dette helsemålet skal følges av et konkret mål om at "Hvert land unngår 40 prosent av alle tidlige dødsfall» (dvs. under-70 dødsfall som ville bli vist seg i 2030-befolkningen på 2010 dødsratenivå).

Denne 40 prosents reduksjonen i dødsfall før fylte 70 år i perioden 2010-2030 innebærer en reduksjon på to tredeler av årsakene som allerede er i fokus for tusenårsmålene og en tredjedel i andre årsaker til for tidlig død, slik som ikke-smittsomme sykdommer og skader.

Bedre helsetjenester og mer effektiv forebygging
"Basert på realistisk moderate forbedringer i dagens tendenser, er våre foreslåtte mål to tredjedels reduksjon av barne- og mødredødsfall og av HIV, tuberkulose og malaria, og en tredjedels reduksjon i dødsfall forårsaket av ikke-smittsomme sykdommer og skader," sier hovedforfatter Norheim. "For å oppnå dette kommer vi til å trenge bedre helsetjenester, økt internasjonal innsats for å kontrollere smittsomme sykdommer, og mer effektiv forebygging og behandling av ikke-smittsomme sykdommer og skader."

Øke avgiften på tobakk?
"Den viktigste årsaken til ikke-smittsomme sykdommer er tobakk, og en av de avgjørende faktorene for røyking er prisen på sigaretter," sier medforfatter Prabhat Jha​​, direktør for Centre for Global Health Research ved St Michaels Hospital, Toronto. "Verdens helseorganisasjon (WHO) oppfordrer til en 30 prosents reduksjon av røyking per 2025 og i mange land er det fortsatt mulig med en større økning i avgifter som vil doble prisen på sigaretter. En slik økning vil redusere røyking med omtrent en tredjedel, men vil øke regjeringens skatteinntekter fra røyking med omtrent en tredjedel. "

Å akselerere fremgangen
Det mest slående endringen i løpet av 2000-2010 var to tredjedels reduksjon i antall barn som dør på grunn av sykdommer som nå er kontrollert av vaksinasjon (difteri, kikhoste, stivkrampe, polio og meslinger). Dette viser hva målrettet internasjonal innsats kan oppnå.

Med politisk engasjement og vedvarende innsats for å forbedre helse, kan den nåværende nedgangen i tidlig død bli ytterligere akselerert. "Vi konkluderer med at en 40 prosent reduksjon i tidlige dødsfall er realistisk i alle land hvor dødeligheten i 2030 ikke er dominert av nye epidemier, politisk uro og katastrofer", sier Norheim.

I en tilknyttet kommentar i Lancet, skriver den norske utenriksministeren og helseministeren: "Det enkle i denne tilnærmingen er vakker. Etter dette mønsteret kan vi utvikle et verktøy for å måle sammenfall i helse globalt, i tråd med prinsippet om universalitet som vi alle er forpliktet av."

Les studien titulert Avoiding 40% of the premature deaths in each country, 2010–30: review of national mortality trends to help quantify the UN Sustainable Development Goal for health her.

Les kommentaren av Børge Brende og Bente Høie her: Towards evidence-based, quantitative Sustainable Development Goals for 2030

Denne studien er støttet av UK Medical Research Council, det norske Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad), Centre for Global Health Research, University of Toronto, og Bill and Melinda Gates Foundation.