Webinar om barns og unges oppvekst, algoritmestyrt teknologieksponering og mental helse i et digitalisert samfunn
Professor Jonathan Haidt, sosialpsykolog og forfatter av "The Anxious Generation: How the Great Rewiring of Childhood is Causing an Epidemic of Mental Illness" som har solgt over en million eksemplarer, belyser den "store omkoblingen av barndommen", hvor en lekebasert oppvekst har blitt erstattet av en mobilbasert barndom. Haidt jobber aktivt for reformer som kan bidra til å stoppe følgene av unges digital livsstil kan ha for psykisk uhelse, fysisk inaktivitet og læring. I Norge har også lege Charlotte Lunde tatt opp dette temaet, og under dette webinaret vil Haidt og Lunde holde presentasjoner og delta i en paneldiskusjon om denne viktige problemstillingen.
Hovedinnhold
Tirsdag 27. mai 2025, fra kl. 14:00 til 15:00 (CET), vil Digital Learning Communities Artificial Intelligence Centre (DLCAIC) arrangere et webinar med tittelen «Why is Gen-Z So Different? How The Great Rewiring of Childhood (2010–2015) Will Impact Everything».
Webinaret vil være basert på Jonathan Haidts bok The Anxious Generation – How the Great Rewiring of Childhood is Causing an Epidemic of Mental Illness og Charlotte Lundes bok Lek og læring i et nevroperspektiv.
Webinaret vil belyse noen av de mange perspektivene og diskursene rundt barndom og oppvekst i et stadig mer digitalisert samfunn (video). Det er økende bekymring for hvordan algoritmestyrt teknologieksponering har påvirket Generasjon Z på ulike måter, og at en samtidsanalyse og mer forskning er nødvendig for å forstå dette komplekse feltet i AI-alderen. Jonathan Haidt og Charlotte Lunde vil derfor ta opp noen av de aktuelle diskursene på dette området.
Vi håper at forskere, politikere, skoleledere, lærere, helsepersonell, journalister, studenter, foreldre og andre vil delta i dette webinaret om et av vår tids viktigste temaer: digitaliseringens påvirkning av barn og unge i de formative år.
Hold av datoen – tirsdag 27. mai – og følg arrangementet for det endelige programmet og mer informasjon.
Mer informasjon om DLCAICs Arbeidspakke 3: AI, algoritmegenerert teknologieksponering, kontraproduktiv feedback, læringstap, aktiv læring og mental helse: lenke
Samarbeidspartnere:
Følgende samarbeidspartnere og enkeltforskere har vært involvert i KI-søknaden DLCAIC: Universitetet i Oslo, Universitetet i Gøteborg, Norges Idrettshøgskole, Forsvarets Høgskole, Politihøgskolen, Manchester Metropolitan University, University of Bristol, Stanford University, University of California, Folkehelseinstituttet, Wenger-Trayner Social Learning Lab, LIVV Health, forskerskolene NORED og GRADE, Universitetet i Innlandet, Kunnskapssenter for Utdanning, Forsvarets Forskningsinstitutt, Høgskulen på Vestlandet, Høgskulen i Volda, TK-Vestland, NIFU, Universitetet i Tromsø, NTNU, USN og Universitetet i Bergen.
Brukerpartnere og nettverk:
I tillegg til de 25 samarbeidspartnerne og enkeltforskerne innen forskning, har DLCAIC også samarbeid med mange brukerpartnere og nettverk: ALREK Helseklynge, Pandemisenteret, Raftostiftelsen, Vestlandets Fylkeskommune, Haukeland Sykehus, Sørlandet Privatsykehus, Nordlys AI, HK-Dir, Utdanningsdirektoratet, Bouvet, ITERA, Its Learning, Microsoft AI, Dr. Anne Lee Consultancy, Fjordbyte, Wichmann-Hansen Academic Supervision, BrAInXR, PwC, Rambøll, Stipendiatorganisasjonen i Norge, Rådet for psykisk helse og Politiets Fellesforbund Vest.

