Det juridiske fakultet
Kombinerer juss og kunst i arbeidshverdagen

– Det er spennende å jobbe for å ivareta kunstneres opphavsrett

Veronika Lundqvist (24) jobber som juridisk rådgiver i BONO. Organisasjonen representerer over 150.000 norske og utenlandske kunstnere. – Opphavsrett var mitt favorittfag på jussen og jeg anså stillingen som en perfekt mulighet til å fordype meg videre i feltet fra et praktisk plan.

Veronika Lundqvist (24) kom fra Vestby til Bergen rett fra videregående. Etter fem år som student ved Det juridiske fakultet og en runde med Zoom-intervjuer, fikk hun jobb som juridisk rådgiver i BONO høsten 2021. Organisasjonen jobber for å ivareta kunstnere og andre rettighetshaveres opphavsrett til visuelle verk.

– Jeg har alltid vært interessert i kunst og kultur. Opphavsrettsorganisasjonene spiller en viktig rolle på verdensbasis i å sørge for at kunstnerne betales for innsatsen de legger ned i arbeidet sitt.

– Ikke vær redd for å velge din egen retning

Lundqvist forteller at hun vurderete flere ulike studieretninger etter videregånde. Til slutt endte hun på rettsvitenskap i Bergen. Hun ønsket å fordype seg i et fag som kunne gi henne økt forståelse for hvordan samfunnet henger sammen.

– Jeg hadde i utgangspunktet ingen tanker om hva jeg ville bruke graden til, men visste at utdannelsen kunne gi flere ulike muligheter i jobbmarkedet. Når det er sagt, anbefaler jeg ikke å velge studiet kun av den grunn – det vil i så fall bli fem lange år.

Lundqvist har alltid vært interessert i kunst og kultur og opphavsrett ble derfor et fag som vekket interessen hennes litt ekstra. Hennes beste råd til nye studenter ved fakultetet er å stole på seg selv og sine egne interesser.

– Det gjelder for alt fra studieteknikk til karrierevei. Det finnes ingen oppskrift for hva som er riktig - det er kun du som kan finne ut av hva som fungerer for deg.

Opptatt av variasjon i hverdagen

Lundqvist forteller at hennes viktigste oppgaver som juridisk rådgiver i BONO er å holde seg oppdatert på opphavsretten i Norge og i EU. Slik kan hun gi gode råd til BONOs medlemmer og innad i administrasjonen.

– Eksempler på arbeidsoppgaver er inngåelse av avtaler med ulike aktører om bruk av verk, oppfølgning av ulovlig bruk og mer overordnet hvordan driften burde innrettes for å tilfredsstille regelverket. Jobben gir også mulighet til å ta del i ulike eksterne nettverk – enten det er vårt internasjonale nettverk av opphavsrettsorganisasjoner eller opphavsrettsnettverket i Norge.

I løpet av studietiden var Lundqvist opptatt av å ha stor variasjon i hverdagen. Hun engasjerte seg i organisasjoner som Future Leaders Global og WayBack Bergen. Hun jobbet samtidig som informasjonsmedarbeider ved fakultetet.

– For meg hadde det stor verdi å delta på aktiviteter utenom jussen da jeg fikk utviklet ferdigheter man ikke automatisk lærer gjennom studiet. Engasjementet mitt i Future Leaders oppsto for eksempel ganske tilfeldig og jeg var usikker på om jeg skulle ta på meg ansvaret da det ikke var «juss-relevant». Det ga meg imidlertid erfaringer jeg ikke ville fått ellers, og som har kommet til stor nytte senere.