Det juridiske fakultet
Prosjekt

Rettslige implikasjoner av sammensatt virkemiddelbruk

Fireårig forskningsprosjekt om hybrid krigføring finansiert av Forsvarsdepartementet og Universitetet i Bergen.

Hybrid warfare illustration
Hybride trusler reiser en rekke rettslige problemstillinger av både folke- og nasjonalrettslig karakter som forskningsprosjektet vil undersøke.
Daniel Nygård / Microsoft Copilot AI

Hybridkrigføring innebærer koordinert bruk av militære og ikke-militære virkemidler mot en stat, på en slik måte at man i utgangspunktet befinner seg under terskelen for væpnet konflikt. Virkemidler motparten kan tenkes å benytte i et hybridscenario inkluderer for eksempel droner, cyberangrep og anslag mot sentral infrastruktur, men også bruk av private militære selskap eller støtte til innenlandske grupper fra eksterne aktører.

Fra et juridisk perspektiv er det interessante å undersøke hvilke rettslige utfordringer statene som utsettes for hybride virkemidlene står ovenfor, og hvordan disse utfordringene kan imøtegås. Målet med prosjektet er å forbedre forståelsen av det rettslige rammeverket, noe som er en nødvendig forutsetning for å kunne håndtere hybride trusler.

Prosjektdeltakere ved Det juridiske fakultet:

• Knut Einar Skodvin (leder)
  • Johannes Mella (postdoktor)
  • Jon Petter Rui