Hjem
Det juridiske fakultet

Retningslinjer for studentorganisasjoners bruk av lokaler ved Det juridiske fakultet

Felles retningslinjer for studentorganisasjoner som benytter lokaler på Dragefjellet til arrangmenter, stands, profilering, informasjonsspredning og lignende.

Hovedinnhold

Reglene bygger på Regler for bruk av universitetets eiendommer til informasjonsspredning.

Reglene gjelder for vrimle- og fellesarealer, seminarrom, auditorier, møterom, ansattes kantine og utendørsarealer knyttet til Det juridiske fakultet sine lokaler.  

1. Hvem som gir tillatelse

  • Alle studentorganisasjoner ved Universitetet i Bergen (UiB) må sende søknad om bruk av arealer og rom til fakultetet som behandler og avgjør søknadene/henvendelsene (se også punkt 4, 5 og 6). Dette søknadsskjemaet skal benyttes for å søke.
     
  • Andre aktører må henvende seg til Eiendomsavdelingen ved Universitetet i Bergen.

2. Informasjonsspredning

  • All informasjon og profilering skal være studierelatert, velferdsrelatert eller knyttet til aktiviteter i studentorganisasjonene.
     
  • Studentorganisasjonene kan etter søknad stå på stand (se punkt 7) eller informere på annen måte.
     
  • Studentorganisasjonene kan henge opp plakater på tilviste steder uten søknad. Organisasjoner og grupper som deler ut informasjonsmateriell, har også ansvar for å påse at dette ikke blir liggende som avfall på fakultetets område.
     
  • Det er ikke tillatt å dele ut eller plassere informasjonsmateriell på lesesalene. Unntak er gitt for Juristforeningens pamflett.
     
  • Kommersielle aktører har ikke adgang til profilering på universitetets område. Unntak angis eksplisitt under retningslinjenes punkt 4.

3. Salg og kommersiell virksomhet

  • Salg eller annen kommersiell virksomhet er ikke tillatt. Dette omfatter også utdeling av reklamemateriell, forbruksvarer, smaksprøver og lignende utenfor bygget.
     
  • Studentorganisasjoner kan likevel ha vaffelsalg o.l. i forbindelse med annen informasjon, og studentorganisasjoner tilknyttet UiB kan selge billetter til studentorganisasjonenes arrangementer. Dette må søkes om minst en uke i forkant (se punkt 7).

4. Generelt om arrangementer

  • Studentorganisasjonene ved fakultetet kan søke om å arrangere arbeidslivsdager, næringslivsdager, fagdager og lignende. Dette søknadsskjemaet skal benyttes for å søke. Søknad bør sendes så tidlig som før arrangementet skal finne sted. 
     
  • Arrangementssøknaden må inneholde navn på studentorganisasjon/undergruppe og kontaktperson, ønsket dato, klokkeslet og rom, tema for arrangementet, målgruppe, ekstern aktør. Tittel på arrangement skal ikke utelukkende bestå av navnet til eventuell sponsor.
     
  • Deltakere som profileres på arbeidslivsdagen eller lignende arrangement, skal ha faglig relevans for studiet i rettsvitenskap.
     
  • Det skal fremgå tydelig i arrangementsbeskrivelsen publisert til studentene at det er i regi av studentorganisasjoner.
     
  • Studentorganisasjonene kan ikke fakturere eksterne aktører for leie av UiBs areal. Arrangør av arbeidslivsdager, næringslivsdager og lignende kan likevel ta inn deltakeravgift som inkluderer plassering av stand. Det forutsettes at studentorganisasjonene underretter fakultetet om dette.
     
  • Det kan ikke tas inn deltakeravgift i andre tilfeller knyttet til informasjonsspredning.
     
  • Den som eventuelt låner nøkkel er ansvarlig for at det aktuelle lokalet låses og at lokalet er i den forfatning som før det ble utlånt. Dersom arrangementet krever ekstra renhold, vakthold og/eller assistanse fra driftspersonell, skal det i tillegg sendes en søknad til Eiendomsavdelingen. Eventuelle merkostnader ved dette vil bli fakturert arrangøren.

5. Når arrangementer kan avholdes

  • Studentorganisasjonenes arrangementer skal som hovedregel skje etter ordinær arbeidstid fra kl. 16.30. Oppstart av manuduksjoner skal ikke starte før kl. 17. Det kan gjøres unntak i særlige tilfeller, særlig for arrangementer som inkluderer offentlige aktører.
     
  • Studentorganisasjonene kan avholde følgende type arrangementer gjennom hele semesteret:
    • Arrangement av rettspolitisk karakter
    • Presentasjoner av juridiske fagområder som ikke er hovedtema i emner i studiet
    • Presentasjoner av ulike juristroller sin arbeidsdag
       
  • Gjelder for 1. studieår: Studentorganisasjonene kan ikke avholde arrangement knyttet opp mot enkeltemner (manuduksjoner mv.)
     
  • Gjelder for 2. studieår: Studentorganisasjonene kan avholde manuduksjoner e.l., med unntak av i følgende perioder:
    • De to første ukene i et emne
    • De to siste ukene før eksamen i et emne
       
  • Gjelder for 3.-, 4.- og 5. studieår: Studentorganisasjonene kan avholde manuduksjoner e.l.
     
  • Gjelder for alle studieår: Det kan ikke avholdes arrangementer knyttet opp mot hjemmeeksamen, skriving av elementer til mappevurdering eller obligatorisk kursoppgave.
     
  • Ovenstående punkter gjelder også for bruk av UiB-lokaler som ikke tilhører Det juridiske fakultet. 

6. Bruk av auditorier, seminarrom, møterom og ansattes kantine

  • Studentorganisasjonene kan reservere auditorium og seminarrom til møtevirksomhet og godkjente arrangementer. Organisasjonene må levere møte- og arrangementsplan til informasjonssenteret ved semesterstart. Romreservasjoner utenom dette gjøres fortløpende til informasjonssenteret ved å benytte dette søknadsskjemaet.
     
  • Auditoriene låses kl. 18 på hverdager og kl. 16 på lørdager. Søndager låst hele dagen. Ved bruk av auditorier etter låsing må nøkkelkort lånes i informasjonssenteret. Lån av nøkkelkort registreres. 
     
  • Enkeltstudenter eller kollokviegrupper kan ikke reservere seminarrom, men kan benytte seg av kollokvierommene i 4. etasje på Jusbygget. Bestilling av kollokvierom gjøres her.

7. Stands i Vrimle

  • Studentorganisasjonene ved fakultetet kan søke om å ha stand i Audun Hugleikssons hall (Vrimle). Dette søknadsskjemaet skal benyttes for å søke. Søknad skal sendes inn minst en uke før ønsket tidspunkt for standen.
     
  • Det er ikke tillatt å spille musikk på standene.
     
  • Kommersielle/private aktører kan bare stå på stand sammen med studentorganisasjonene, og bare dersom det har sammenheng med standens formål. Reklame/bannere eller annen profilering av kommersielle/private aktører skal ikke ha en fremtredende plass på standene. Navn på selskap/logo skal ikke oppta mer enn 20 % av arealet på plakater, roll-ups, flyere eller lignende.
     
  • Ta hensyn! Standene må ikke forstyrre undervisningen, hindre fri ferdsel eller blokkere rømningsveier.
     
  • Studentorganisasjonen/arrangøren må rydde området for papir og annet materiale når standen er ferdig.