Hjem
Det juridiske fakultet
Starter opp til høsten

Tilbyr nytt videreutdanningskurs: God forvaltningsskikk

Jobber du i offentlig forvaltning og kan tenke deg å lære mer om verdien av klarspråk og god kommunikasjon? Da bør du ta en kikk på det nye videreutdanningskurset vårt som starter opp til høsten.

Bildemontasje med profilbilde av Camilla Bernt lagt oppå bygningen av Det juridiske fakultet
Camilla Bernt er professor ved Det juridiske fakultet og fagansvarlig for videreutdanningskurset 'God forvaltningsskikk, som starter opp til høsten.
Foto/ill.:
Paulo Chavarria, UiB / Eivind Senneset, UiB

Hovedinnhold

Til tross for at offentlige myndigheter er pålagt både veiledningsplikt og formelle krav til klarspråk, opplever mange borgere at det kan være krevende å kommunisere med forvaltningen. Møtet med byråkratiske prosesser og et juridisk språk kan lett føre med seg misforståelser, forvirring, og frustrasjon.

Dette er utgangspunktet for det det nye videreutdanningskurset vi til høsten starter opp ved Det juridiske fakultet.  

Kurset 'God forvaltningsskikk: Rettssikkerhet, kommunikasjon og konfliktforståelse i forvaltningen', er utviklet for deg som er saksbehandler i offentlig sektor. Kurset fokuserer på god kommunikasjon som et viktig verktøy for å oppfylle kravene til forsvarlig saksbehandling og god forvaltningsskikk.

– Tanken bak kurset er at bedre kommunikasjon og innsikt i mekanismene som kan skape konflikt, vil kunne gi en bedre og mer effektiv forvaltningsrettslig saksbehandling, og dermed bidra til å styrke rettssikkerheten, forteller Camilla Bernt, som er fagansvarlig for kurset. 

– Mer enn bare god service

Bernt er professor ved Det juridiske fakultet med konfliktmekling blant sine spesialfelt. Hun er i dag nestleder for forskergruppen for sivilprosess og konfliktløsning ved fakultetet.

– Konflikter i forvaltningen oppstår som oftest fordi vi har ulike erfaringsbakgrunner. Nøkkelen ligger i å være bevisst på hvorfor misforståelser oppstår og dermed bedre forstå hvorfor en part «oppfører seg vanskelig», sier Bernt.

Hun mener det ligger et forbedringspotensial i hvordan forvaltningen kommuniserer med borgerne.

– I denne sammenhengen er god kommunikasjon så mye mer enn bare å yte service. Det er vårt viktigste verktøy for god og effektiv saksbehandling, fortsetter hun.  

Avgjørende for en velfungerende rettstat

Bernt har i lang tid hatt en faglig interesse for håndteringen av rettstvister, hvor hun særlig har vært opptatt av betydningen av god kommunikasjon og gjensidig forståelse som en grunnleggende forutsetning for en vellykket meklingsprosess. Tilbake i 2010 avla hun doktorgraden sin om «Meklerrollen ved mekling i domstolen».

– Etter å ha fullført doktorgraden min ble jeg oppmerksom på at å arbeide med konfliktforståelse og god kommunikasjon er vel så viktig i forvaltningen, som for meklingen som foregår i domstolene. Det er jo forvaltningen som behandler det store volumet av saker. Det kan kanskje virke selvfølgelig, men for en velfungerende rettstat mener jeg at det er avgjørende at saksbehandlerne i forvaltningen har innsikt i hva god kommunikasjon konkret innebærer, forklarer Bernt.

Hun utdyper:  

– God forvaltningspraksis handler ikke bare om å følge lover og regelverk. For å oppfylle veiledningsplikten på en meningsfull måte, må man også kommunisere godt. Det handler om å få frem budskapet på en måte som faktisk blir forstått. Det gjelder både i utformingen av vedtakene som fattes, men også i møtet med borgerne vedtakene fattes for.

Velprøvd og praksisnært

Siden 2012 og helt frem til i fjor har Bernt avholdt kurset i god forvaltningsskikk ved fakultetet sammen med professor emeritus Jan Fridthjof Bernt. Da som et spesialemne som i første rekke har vært myntet på jusstudenter, men som også har vært åpent for eksterne deltagere fra arbeidslivet.

Kurset relanseres nå som videreutdanningskurs spesialtilpasset dem som i det daglige er i full jobb. Undervisningen består av samlinger ved UiBs campus kombinert med digital undervisning. Mellom samlingene vil det være nettbasert arbeid via UiBs læringsplattform.

Bernt forteller at tematikken og innholdet i kurset er velprøvd, men at hun har utviklet både opplegget og innholdet underveis basert på dialog med forvaltningsansatte som har deltatt på kurset, eller som hun og J.F. Bernt har møtt på sine mange foredrag og kurs for ulike grener av forvaltningen.

– Videreutdanningskurset vi nå lanserer skal være enda mer praksisnært og tilpasset arbeidsoppgavene kursdeltagerne jobber med i det daglige. Jeg er sikker på at kurset vil oppleves som relevant for alle som jobber med saksbehandling i forvaltningen, uavhengig av nivå, avslutter hun.