Senter for nevropsykiatrisk forskning

Kenneth Hugdahl tildelt Møbiusprisen 2014

Vi gratulerer Kenneth Hugdahl med Møbiusprisen - forskningsrådets pris for fremragende forskning! Det er vel fortjent etter mange år med forskning i verdensklassen på menneskehjernen!

Hugdahl - Møbius
Vinnere av NFRs forskningspris (Kenneth Hugdahl) og formidlingspris (Frank Aarebrot).

Forskningsrådet begrunner det på følgende måte:

Møbius 2014 til Hugdahl – pris for fremragende forskning:

Vinneren av årets pris er en verdensledende forsker og en utpreget miljøbygger. Han har gjort en banebrytende innsats innenfor nevrovitenskap ved å benytte en tverrvitenskapelig tilnærming.
Vinneren er psykolog og anvender en nevrobiologisk innfallsvinkel til det å høre stemmer, et symptom blant annet ved schizofreni. Forskningen hans har gitt økt innsikt i hvordan hjernen registrerer, bearbeider og tolker sanseinntrykk og har i tillegg bedret forståelsen av schizofreni. Håpet er at dette nybrottsarbeidet vil lede til nye behandlingsmuligheter for alvorlig sykdom. Årets vinner har skrevet en rekke fagbøker og publisert flere hundre fagartikler. Han har mottatt en rekke priser og har veiledet 40 doktorander. I denne prismottakeren forenes forskningskvalitet og miljøskapende forskningsvirksomhet på høyt internasjonalt nivå.
Forskningsrådets pris for fremragende forskning går til professor Kenneth Hugdahl ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi, Universitetet i Bergen.