Statoil trenger fornybar-kompetanse

Derfor vil Equinor ha fornybar-kandidater

Equinor trenger flere sivilingeniører med fornybar energi-kompetanse for å kunne øke produksjonen. Universitetet i Bergens integrerte master i energi gir deg jobb.

Det forteller Knut Sponheim Seim, som arbeider med fornybar energi ved Equinors forskningssenter i Trondheim. Den norske energi-giganten har store programmer for å øke produksjonen av fornybar energi.

For å nå målene, trenger de nye kandidater med høy kompetanse. 15–20 prosent av Equinors samlede investeringer - rundt 100 milliarder kroner - skal gå til fornybar energi innen 2030.

Store havvind-prosjekter bygges ut over hele verden. Universitetet i Bergens sivilingeniør-program i energi er skreddersydd for å dekke behovet for kompetanse.

Framtidens arbeidsoppgaver

Etter å ha fullført det femårige studieprogrammet blir du en viktig brikke i arbeidet med omleggingen av verdens energiforsyning. For å nå det såkalte togradersmålet gjennom den forpliktende avtalen som er inngått mellom de fleste landene i verden, må vi endre energiforsyningen fra kilder vi brenner til fornybare kilder.

Du skal bidra til at energiformer som i dag er lite brukt, får en stadig større plass:

Sivilingeniør i energi

I studiet får du innsikt i teknologiske, samfunnsmessige og miljømessige konsekvenser av menneskets bruk av ulike energikilder.

Grunnleggende innsikt

Utdanningen låser deg ikke til et spesielt felt. Du vil uansett ha en solid kompetanse i grunnleggende realfag.

Samtidig kan du spesialisere deg i dypden innenfor områder som du er spesielt interessert i. Gjennom samarbeidet med Høgskulen på Vestlandet og industrien, kan du jobbe praktisk og industrirettet.

Slik blir du sivilingeniør i energi

Programmet gir deg sivilingeniørkompetanse. Tittelen er anerkjent, og betyr at du også har store kunnskaper innenfor ledelse, økonomi og programmering.

Du kan lære mer om hvordan du kan utvikle egne ideer. Kanskje du ender opp med å starte din egen bedrift?

Fornybar energi-studier