Klima og energiomstilling

Nyhetsarkiv for Klima og energiomstilling

I god tid før uteksaminering har Ann Louise Engelandsdal, masterstudent ved studieprogrammet som utdanner sivilingeniører innen energi, allerede fått jobb. Hun skal bidra til å forme samfunnet som prosjektutvikler innen solenergi.
Onsdag 7. februar klokken 11.00 ankom kortesjen med Kronprins Haakon Geofysisk institutt, hvor han vandret til Sydpolen sammen med Universitetsrektor Margareth Hagen. UiB fikk besøk av en særdeles engasjert Kronprins som ville lære mer om havvind, forskning og næringsvirksomhet knyttet til dette.
– Vi vet godt at en stor endring er nødvendig. Vi har kunnskapen som trengs. Nå må vi finne ut hva vi skal gjøre, sier UiB-professor Håvard Haarstad. Den syvende Bærekraftskonferansen i Bergen går av stabelen 7.-9. februar. Vi spør: Hva er universitetenes rolle?
I løpet av februar 2024 tilbyr vi en miniserie med tre webinarer som omhandler hydrogen og ammoniakk. Bli med oss ​​for å få verdifulle oppdateringer om ulike aspekter av dagens utvikling innen hydrogenteknologi, økonomi og lovverk!
Med dagens regulering er det svært tvilsomt om målene regjeringen har satt til 2040 kan oppnås, mener stipendiat Eirik Finserås.
Welcome to the digital and free SDG Conference in Bergen 2024! The theme is 'The role of universities in transformative change'. Take a look at the programme and register today.
Smart Ocean-stipendiat Wiktoria Karolina Szapoczka (Institutt for fysikk og teknologi) bidrar til å redde verden med forskningsdrevet innovasjon. Blant annet arbeider hun med å utvikle en ny type pH-sensor til langsiktig miljøovervåkning i havet.
27. november representerte UNESCO Chair for bærekraftig arv og miljøforvaltning og CeSAM-forsker Inger Måren UiB under regjeringens innspillsmøte for to kommende stortingsmeldinger; en om naturmangfold og en om klima.
FNs naturpanel (IPBES) la 5.-7. desember sitt årlige arbeidsmøte til Bergen. I den forbindelse inviterte UiB og Norsk klimastiftelse til åpent møte på Studentsenteret, hvor mange fremmøtte fikk bli bedre kjent med organet som samler verdens fremste vitenskapelige ekspertise på naturfeltet.
Undersjøiske transformatorstasjoner – styrking av eksisterende teknologi for å redusere kostnadene for havvind. Se opptak av foredraget her!
UiB var representert gjennom vår partnerbedrift Aanderaa da Nagaoka University of Technology i Japan presenterte koblinger mellom forskning og næringsliv på et hybrid arrangement. Dette kom i stand som en del av UiBs FN-oppdrag på bærekraftig hav.
«Teaching sustainability at the high sea: the “One Ocean Expedition”» er nå publisert i det anerkjente tidsskriftet Sustainability Science. Artikkelen deler erfaringer fra UiB-sommerkurset «SDG 200 Ocean-Climate-Society» på seilasens første etappe over Stillehavet.
– Det er store hull i vår kunnskap om dyphavet. Mitt vitenskapelige prosjekt skal hjelpe til med å fylle noen av disse kunnskapshullene, sier dyphavsforsker Pedro Ribeiro. Forskningen hans har tilfeldigvis ledet ham midt inn i den betente debatten om gruvedrift på havbunnen.
I dette seminaret presenterer Jonathan Økland Torstensen hydrogen produksjon ved hhv hydrolyse av vann og pyrolyse av naturgass med utgangspunkt i pågående forskning. Videre diskuterer han aspekter ved de to produksjonsmetodene som kan ha betydning for hvordan vi produserer hydrogen i stor skala i framtiden.
Forskingsleiar i Glitre Nett, Per-Oddvar Osland, vil i denne presentasjonen diskutere korleis fleksibilitet kan vere eit tiltak for å handtere utfordringar i straumnettet som t.d. effekttoppar.
Vindforhold, bunnforhold og juridisk rammeverk var noen av temaene da den årlige havvindkonferansen Science Meets Industry ble avholdt i Universitetsaulaen.
Foreslå ditt arrangement under Day Zero på SDG Conference Bergen, 7. februar 2024.

Sider