Klima og energiomstilling

Nyhetsarkiv for Klima og energiomstilling

I en ny utstilling viser forskere ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet hvordan vi kan nyttiggjøre oss porene for å løse klimakrisen og andre store utfordringene vi står overfor.
I en storstilt flykampanje skal forskere for første gang følge vannmolekyler fra de letter fra havet til de lander som regn eller snø over Norge.
The Research Council of Norway (RCN) has awarded two Centre for Environment-friendly Energy Research (FME) on hydrogen! The University of Bergen is one of the main academic-partners in the FME HyValue and the centre is lead by NORCE. HyValue has a holistic approach to its mission including technical solutions, financial instruments, regulations, social and environmental impact and risk.
UiB er partner i et nytt Forskningssenter for miljøvennlig energi (FME) støttet av Forskningsrådet. Førsteamanuensis Ignacio Herrera Anchustegui ved Det juridiske fakultet leder en av arbeidspakkene i det åtteårige prosjektet HyValue, som skal utvikle hydrogen som energikilde.
Spørsmål relatert til klima og energi har stått høyt på dagsordenen i 2021. IPCC-rapporten som ble lansert i august og rekordhøye strømpriser i siste halvdel av 2021 har vært viktige tema i samfunnsdebatten.