Kunst og hage

Kunsten å bebo et hus

Den 5. desember 2012 åpnet utstillingen Creating Space for Body and Mind på Realfagbygget. Det skal bygges et læringssenter på stedet, tilpasset moderne læringsformer, og studentenes oppgave var å komme med innspill og ideer til denne prosessen.

Neste
Jacob Alrø - Reflections on States of Becoming
Jacob Alrø - Reflections on States of Becoming. Proposes an overarching architectonic move, bringing light into the building.
Noomi Louise Gjerde - Veggen
Noomi Louise Gjerde - Veggen. (The Wall). Tekstile. Concrete also has a life - it can degrade over time, crack, change its reflection of light and shadows.
Alf E. Andresen
Wain Marriott: "Replication of a former structure"
Wain Marriott: "Replication of a former structure".
Alf E. Andresen

Resultatet er ti prosjekter som nærmer seg arkitekturen på svært ulike måter. Utgangspunktet har vært respekten for bygget, som er tungt, grått, strukturert og statisk. Noen av kunstprosjektene fokuserer på det bygningen mangler, som lys, letthet, intimitet, bevegelse og farger. Andre spiller med arkitekturen og får blant annet frem teksturen og lyset og skyggen i betongen. En tredje gruppe dikter videre og leker seg med ulike muligheter for det som kan komme.

Utstillingen ble juryert av fire professorer fra Kunst- og designhøgskolen; Kari Dyrdal, Mette L’Orange, Gerd Tinglum og Eamon O’Kane, fakultetsdirektør Bjørn Åge Tømmerås fra Mat-Nat-fakultetet og professor Siri Meyer fra Estetisk utvalg. Fire førstepriser ble delt ut:

Jacob Alrø for prosjektet Reflecting on the States of Becoming

Noomi Louise Gjerde for prosjektet The Wall

Wain Marriott for prosjektet Replication of a former Structure

Egil Olav Paulsen for prosjektet Lethe

Samarbeidet mellom Mat-Nat.-fakultetet og Kunst- og designhøgskolen har mottatt støtte fra Estetisk utvalg.

Les BT-artikkel om utstillingen.