Hjem
Kunst og hage

Striper av farge i møterommet

I Kari Dyrdals Aleppo II er striper av tøy spent opp mot veggen, som italienske klessnorer, med tøy i alle regnbuens farger hengende utenfor vinduene i etasje etter etasje. Omgivelsene her er imidlertid så langt fra de sydlige gatefasadene som de kan bli. Hvite vegger. Like under den nederste av tøystripene går et langt, smalt vindusbånd. Rommet er modernistisk i sin kjølighet. Et stort bord, med en rekke stoler rundt; dette er et bruksrom.

Neste
© Kari Dyrdal / BONO, Aleppo II, 2005.
© Kari Dyrdal / BONO, Aleppo II, 2005.
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
1/2
© Kari Dyrdal / BONO, Aleppo II, 2005.
© Kari Dyrdal / BONO, Aleppo II, 2005.
Foto/ill.:
Alf E. Andresen
2/2
Tilbake

Hovedinnhold

Tøystripene er tynne, fargerike. De henger løst, i slake buer. Hovedmønsteret er halvrunde former, først ser det ut som sirkler som er kuttet av der tøyet slutter. Ved nærmere ettersyn blir det tydelig at rundingene ville ha vært ovale, eggeformede, om de ikke alltid ble kuttet av på en eller begge sider. Lappeteppepreget motvirkes av den rytmiske flyten i opphenget. Tøyet er hektet opp med jevne mellomrom, omtrent en halvmeter fra hverandre. Verket Aleppo II henviser til Syrias største by. Aleppo er en av de eldste byene som fortsatt eksisterer. Tittelen kan spille på byens varierte arkitektur og fargerike markedsplasser, som klinger igjen i den kontrollerte lappeteppeeffekten i Dyrdals verk.

Kari Dyrdal (1952-) er tekstilkunstner. Den mønstrede, dekorerte flaten er hennes fremste interesseområde, og hun benytter seg ofte av repetisjoner. I de senere år har hun arbeidet mye med digitalvev, og hun har også produsert stedsspesifikke verk i glass, metall og stein. Dyrdal har gjort utsmykkinger over hele Norge, blant annet ved Akerselva sykehjem, Terminalhallen NSB på Oslo S, og Bjørnstierne Bjørnsons plass i Bergen. Hun arbeider dessuten som professor ved Kunsthøgskolen i Bergen.

NORA SØRENSEN VAAGE