Hjem
Kunst og hage

Statsmakten i moderne versjon

Fritt etter Oscar Wergeland/U.P.I. refererer til det berømte maleriet av Grunnlovsforsamlingen på Eidsvoll i 1814. Det er malt av Oscar Arnold Wergeland, 70 år etter at grunnloven ble innstiftet, og henger i Stortingssalen.

Fritt etter Oscar Wergeland
Harald Løseth: Fritt etter Oscar Wergeland
Foto/ill.:
Alf E. Andresen

Hovedinnhold

Og der Løseth kopierer Wergeland, er bildene virkelig veldig like, særlig i positurene til de enkelte personene. Men midtdelen av bildet, som i Wergelands versjon viser forsamlingens to ledere bak et ærverdig skrivebord, er revet i stykker. Lerretet er rullet til side, og utgjør et skulpturelt element i bildet. Dels ligner det papyrusruller, dels sekkestrie.

I lerretets åpning vises et kornete sort/hvitt-fotografi. Fire menn i kortermede skjorter, med hjelmer og batonger, slår løs på en ung mann. I bakgrunnen står en mann til, kledd som de andre, men uten hjelm. Han overværer scenarioet, tilbakelent, uinteressert. Mannen som blir slått er kledd i sandaler, han har bukse med sleng og halvlangt hår. Hodet er bøyd, vi ser ikke ansiktet, men ellers er han oppreist, midt i en bevegelse. Han løfter den ene armen med håndflaten vendt mot oss, og danner et blikkfang i bildet: den lille hvite hånden mot en solid overarm som er løftet til slag.

Kontrastene mellom det indre og det ytre lerretet er enorme. De stilige, gammelmodige klærne og holdningene til mennene i maleriet virker underlige og oppstyltete sammenlignet med den voldsomme, voldelige energien i fotografiet. Mest av alt er stemningen totalt forskjellig. Er dette statsmakten i dag? Bildet er malt i 1982, og er tydelig preget av 1970-tallets politiske situasjon, som stilles opp mot det håpefulle i arbeidet med grunnloven, den begynnende statsdannelsen og sivilisasjonens fremmarsj tidlig på 1800-tallet.

Harald Løseth (1948-2010) etablerte seg som kunstner i Bergen, som medlem i kunstnergruppen VEST, et kollektivt atelier som markerte seg på utstillinger over hele landet. Han arbeidet både med grafikk og oljemaling, og etter hvert ble maleriet kjerneuttrykket hans. Løseth var opptatt av at kunsten skal nå ut til folket, og være der folk er. Han har hatt flere separatutstillinger rundt om i landet, og har vært representert på Høstutstillingen fem ganger og på Vestlandsutstillingen seks ganger. Løseths bilder er kjøpt inn av blant annet Norsk kulturråd og Kunst på arbeidsplassen.

NORA SØRENSEN VAAGE