SDG Bergen (N)

Nyhetsarkiv for SDG Bergen (N)

– Det er utrolig viktig at vi nå får en nasjonal handlingsplan for bærekraftsmålene og det er naturlig at akademia spiller en nøkkelrolle for å bidra med forskningsbasert kunnskap og kritisk diskusjon rundt målene, sier viserektor Annelin Eriksen ved Universitetet i Bergen.
– Vi trenger en global plan for en grønn, sirkulær økonomi. Derfor utfordrer vi verdens rikeste land til å tenke nytt i kjølvannet av koronapandemien og ber G20-landene bruke sitt årlige toppmøte til å tenke gjenbruk heller enn forbruk, sier rektor Dag Rune Olsen ved Universitetet i Bergen.
Hvordan kan vitenskap og kunnskap om havets skatter bidra til bedre politiske avgjørelser? Dette var hovedtemaet på den andre Ocean Sustainability Bergen-konferansen i november 2020.
Hvert år presenterer ulike land sine Voluntary National Reviews (VNRs) i FN, for å vise fremdriften i sitt arbeid med 2030-agendaen og bærekraftsmålene. Men hvordan kan vitenskapen bli integrert slik at forskningsbasert kunnskap blir en del av rapporteringsgrunnlaget?