SDG Bergen (N)

Nyhetsarkiv for SDG Bergen (N)

På verdens havdag – 8. juni 2021 – ble det unike Norwegian-Pacific PhD Scholarship Programme plukket som ett av de 60 første såkalte Ocean Decade Actions i verden og ett av tre i Norge. Dette i anledning FNs havforskningstiår.
2021 ble året da biodiversitet ble løftet frem i det offentlige ordskiftet som en utfordring på linje med klimaendringene. Vi har snakket om dette med UNESCO Chair Inger Elisabeth Måren ved Universitetet i Bergen.
Lørdag 13. november 2021 ble det inngått en intensjonsavtale for å styrke samarbeidet om utdanning og forskning mellom Universitetet i Bergen og mangeårig partner University of the West Indies.
På den tredje Ocean Sustainability Bergen Conference møttes nok en gang forskere, studenter, næringsliv, embetsverk og politikere. I år diskuterte de alt fra beskyttelse av den blå skogen i havet til gruvevirksomhet på havbunnen. Diskusjonene kretset rundt hvordan vi kan oppnå en bærekraftig balanse mellom vern og utvikling av havet.
Økt kunnskap om havet ble et hovedtema da arrangementet «Partnering to educate the ocean science leaders of the future» fant sted under 2021-utgaven av det årlige høynivåmøter i FN.
FNs årlige høynivåmøte om bærekraftig utvikling finner sted hvert år i juli. I år går Universitetet i Bergen sammen med FN om å diskutere fremtidens utdanning i marine fag for å øke kunnskapen om havet.
På årets Bergen Summer Research School ble det laget 17 policy briefs av mer enn 100 entusiastiske deltakere som del av et samarbeid mellom de to UiB-foretakene PhD for Innovation og SDG Bergen Science Advice.
En ett-åring skyller i land på Karmøy. Moria-leiren i Hellas brenner til grunnen. Danmark vil sende asylsøkere til mottak i utlandet. I Syria fortsetter borgerkrigen å drive millioner av mennesker på flukt på tiende året. Verden har aldri hatt mer bruk for FNs flyktningkonvensjon enn i 2021 – året den fyller 70 år.
SDG Bergen Policy Brief-serien er en ny kommunikasjonskanal for å bringe viktig forskning til politikere. Målet er at det skal fattes bedre avgjørelser tuftet på vitenskapelige råd.
SDG Bergen Science Advice har gitt innspill til den nasjonale Bærekraftsplanen for Norge. Innspillene er inspirert av Universitetet i Bergens langvarige vitenskapelige rådgivning mot FN-systemet og målrettede arbeid med 2030-agendaen.
Universitetet i Bergen er glad for å kunne tilby det første OceanTeacher Global Academy-kurset I vår historie. partnerskap med FNs Intergovernmental Oceanographic Commission.
SDG Bergen ble registrert som SDG Action i januar 2018 med sluttdato 1. august 2021. Nå er denne SDG Action blitt fullført tre måneder foran skjema.
Universitetet i Bergen (UiB) havner i år blant nummer 201-300 i bærekraftsrankingen Times Higher Education (THE) Impact Rankings. I fjor var UiB på 85. plass.
SDG Bergen sparket i gang FNs havforskningstiår med en 100 dagers serie på Twitter for å vise interessante eksempler på havforskning og hvordan akademia kan bidra med vitenskapelige råd til beslutningstakere.
Rektor Margareth Hagen er en av 58 universitetsledere fra hele verden som har signert en felles uttalelse der Universitetet i Bergen bekrefter sitt engasjement for FNs 2030-agenda og å styrke globalt samarbeid for å oppnå denne.
Fire studenter er ansatt som veiledere i arbeidet for et mer bærekraftig universitet. Ingeborg Rønning gleder seg til å komme i gang.
UNESCO har utnevnt postdoktor Alicia May Donnellan Barraclough fra Universitetet i Bergen som ung talsperson for sitt Man and Biosphere-program. Hun blir en av fem slike talspersoner globalt.
“Science is not negotiable, but it can be ignored,” said Professor Edvard Hviding in a debate on transboundary institutions at the S4D4C final networking meeting.

Sider