Institutt for økonomi

Nyhetsarkiv for Institutt for økonomi

Professor Hans Hvide ved Institutt for økonomi vil ha statuer av folk som forhindrer milliardslukende fiaskoprosjekter.
Myndighetene i flere utviklingsland har iverksatt reguleringer av antallet utenlandske ansatte i utenlandske ikke-statlige organisasjoner som opererer der. Vår teoretiske analyse viser at kvantitative restriksjoner og skattlegging er ekvivalente virkemidler når det gjelder å påvirke organisasjonene til å ansette flere lokale på bekostning av utlendinger. Dette kan bidra til å forklare hvorfor vi... Les mer
SV-fakultetet opplever rekordstor søkning til studieprogrammer på bachelornivå med 11 prosent i forhold til fjoråret. Søkertallene til masterprogrammene på fakultetet øker med hele 14 prosent.
Høyre sitt forslag om like innkjøpspriser på dagligvarer vil ikke nødvendigvis gi kundene lavere priser eller bedre vareutvalg, mener Tommy Staahl Gabrielsen (UiB/BECCLE) og Erling Hjelmeng (UiO).