Master Theses
The following master theses have been completed under supervision by members of B.LOG.
Hovedinnhold
2014
Vasshaug, Kjersti Bjerke og Fisketjøn, Synnøve Tindeland (2014). Språklig og kommunikativ kompetanse hos femåringer.
Dalby, Malin Dybedahl (2014). Dyslexia in English L2 - The Product and Process of L2 Writing.
2013
Tveit, Anne Marte Norheim (2013). Kommunikativ kompetanse og språkprosessering hos barn i tredje klasse.
Hella Holsen, Kristine: Muntlig kreativitet - Kjønnsforskjeller i muntlig kreativitet hos barn, og korrelasjon med aktuelle bakgrunnsvariabler
Kristiansen, Maren: Barns skriveferdigheter sett i forhold til nevrokognisjon og kjønn
Kristiansen, Synnøve Grøndalen: Språkforståelse og narrativ produksjon - En undersøkelse av tredjeklassingers narrative ferdigheter
Ottarsdóttir, Edda: Morphological processing of the regular and irregular past tense in aphasia
Svarstad, Mariann Haga: Språkforståelse og narrative ferdigheter hos 8-åringer
Valderhaug, Hanna Valkvæ: Dikotisk lytting og treningseffekt – en eksperimentell undersøkelse med bruk av en ny MD-versjon av dikotisk lytteprøve
Larsen, Ida Strandenæs and Sværi, Vilde Engelsvold: Førskolebarns motivasjon for databasert, prelitterær trening
Eikemo, Camilla and Stensletten, Tine T.: Nevrokognisjon og språkprosessering
Johnsen, Eirin; Tveit, Håvard and Vikhagen, Eivind: Normering av nasalverdier hos norske barn, målt med Nasometer II
2012
Vikebø, Hanne Britt: Barn med spesifikke språkvansker i ”Ut med språket!”
Hauan, Isabell Nicolaysen and Wøllo, Anne: Tospråklighet og kognitiv kontroll
Hareide, Anna Garnes: Dysleksi og setningsforståing
Evjen, Anette: Spesifikke språkvansker og språklig intervensjon i førskolealder
Opedal, Hege: Dysleksi, arbeidsminne og språklig prosessering - en analyse av to tidlige kognitive markører for dysleksi og deres utvikling over tid
Stølan, Birte Romslo: Muntlig språk, kommunikasjon, lese- og skriveferdigheter
Fagerli, Berit Minde: Dysleksi og balanse
2011
Bjelland, Lena: Dyslexia and English Second Language Learning
Hjorteland, Mary-Ann: Visuo-spatiale ferdigheter ved tidlig skolealder kan predikere senere lese- og skrivferdigheter
Nesse, Susanne Aarskog: Språkforståing og utvikling av lese og skrivevanskar
Skaaland, Hilde: Språkkartlegging, TRAS og risiko for dysleksi
Øverland, Kristin Marie: Dysleksi og verbale kognitive evner
2010
Abildgaard, Elin Johanne: Muntlige og skriftlige engelskferdigheter på 6. trinnet. En replikasjonsstudie
Døli, Hedda Ruth and Håkonsen, Therese: A study on the comprehension of quantifiers and implicatures in preschool children: Effects of working memory and general grammatical abilities.
Haukedal, Christiane Lingås: Mismatch negativity hos barn mellom 4 og 7 år - en sammenligning av barn med spesifikke språkvansker og kontroller.
Kabicheva, Galina: Language Learning and Executive functions: An electrophysiological Study of Language Learning in Children with Language Impairment
Kloster, Anne Grete Hjertø and Tveiten, Bente Oma: "Noen av eplene er i boksene" En kvantitativ studie om førskolebarns forståelse av kvantorer og implikaturer
Sørensen, Christina: Nevrofysiologiske korrelater til syntaktisk læring hos førskolebarn med spesifikke språkvansker.
2009
Juujärvi, Marianna: Skriftlige engelskferdigheter hos dyslektiske elever. Sammenlignende studie av elever i Norge og i Ungarn.
Kvinnsland, Marit Berntsen: Nasalverdier målt med nasometer II på norske barn
Morken, Frøydis: Oral foreign language learning and dyslexia. A comparative study between Norway and Hungary.
Naas, Marielle: Bokstavkunnskap og ordlesing. En kvantitativ undersøkelse av barn i alderen 5-7 år som er i risikosonen for å utvikle dysleksi.
Olsen, Stine: Fonologisk bevissthet hos barn i risikosonen for å utvikle dysleksi.
Sørheim, Eli Johanne: Arbeidsminne og skriftspråkutvikling. En studie av forholdet mellom auditivt arbeidsminne hos barn på sju år og tidlige skriftspråkvansker.
Vikebø, Hilde: Dysleksi og visuo-spatiale ferdigheter
2008
Lerøy, Eli Aarnes: ”Lita tue kan velte stort lass”. Ein analyse av samanhengen mellom arbeidsminne i førskulealder og begynnaropplæring i lesing og skriving.
Nysæter, Ragnhild Helene: Tidlige kognitive kjennetegn på dysleksi. Identifisering av kognitive ferdigheter hos barn, som kan predikere senere vansker med skriftspråket.