Matematisk institutt

Nyhetsarkiv for Matematisk institutt

Professor Xue-Cheng Tai ved Matematisk institutt er tildelt den 8. Feng Kang-prisen for sitt betydningsfulle bidrag innen numerisk lineæralgebra, datastøttet geometrisk design, partielle differentiallikninger og beregningsvitenskap. Prisen henger svært høyt, og deles ut til forskere under 45 år innen beregningsvitenskap. Gratulerer!
I samband med at Bill Gray er i Bergen i September, vil han gi eit kurs i modellering. Kurset vil passe for alle som tar eller planlegg å ta eit hovedfag i anvendt og beregningsorientert matematikk eller ein (teoretisk) fysikkretning.
For første gang går Princeton University i USA og Universitetet i Bergen sammen om et felles kurs. Temaet er CO2 fangst og lagring, og dekker dermed alt fra Stoltenbergs månelanding til spørsmålet om vi kan bli kvitt CO2 i århundrer ved å lagre det under havbunnen.