Matematisk institutt

Nyhetsarkiv for Matematisk institutt

Selvrensende beskyttelsesdrakter og masker med bedre filtreringsegenskaper enn flytende kull gir i dag. Materialer basert på såkalte metall-organiske rammeverk (MOF) gir nye muligheter til å beskytte oss mot farlige kjemikalier.
Ferdig med eksamene og plutselig er ferien kjedelig? Lyst på nye utfordringer? Sjekk opp listen av uløste problemer i matematikk!
Det er ikke alle juleselskapene som er like gøy. Lag komplekse fraktaler ved å bruke enkle juletrekuler! Om du tar fra vertens juletre, husk å sette kulene tilbake på treet!
Fristen for å sende pakker nærmer seg, mer er størrelsen riktig?
Fem studenter, en firkantet kake. Hvordan dele med minst antall rette kutt?
Erlend Grong, Salwa Suliman og Willem van der Bilt er tildelt årets Starting Grant fra Trond Mohn stiftelse (TMS).
Tre venner møtes i julen for å spille bordtennis. Hvem tapte kamp nr 2?
Hvor mange mennesker trenges i et rom for at det skal være 50-50 sjanse at minst to av dem har bursdag på samme dag?
I dag er det Lucia dagen, og mange baker lussekatter. Hvor mange spiralformer kan du bake?
Primtallet 17 har mange interessante egenskaper. Visste du at det kan skrives som sum av primtall på 17 forskjellige måter?
Pynt opp kontoret med en dodekaeder 2021 kalender!
I dag feirer vi Ramanujans dag (f. 22. desember 1887) og Indias nasjonal matematikkdag