Institutt for biomedisin

Nyhetsarkiv for Institutt for biomedisin

Den 23. og 24. mai 2019 møtte noen av verdens ledende fibrose- og kreftforskere i Bergen på en internasjonal fibrosekonferanse med temaet "Nye verktøy for å studere fibrotisk stroma".
Forskere i biogjenkjenningsgruppen har løst 3D strukturen til fenylalaninhydroksylase. Denne strukturen er av medisinsk betydning siden den involverer kofaktor BH4 som også brukes som terapi for føllings sykdom.
Forskere fra Aurora Martinez' lab beskriver en ny nedbrytningsvei for enzymene som forårsaker fenylketonuri og andre neurometabolske sykdommer.
Kandidaten vil holde prøveforelsning og forsvare avhandlingen: “The Receptor Tyrosine Kinase Axl in Tumour Phenotyptic Plasticity and Acquired Resistance to Cancer Targeted- and Immunotherapy"
NAT-gruppen er den første forskningsgruppen i Norge som har installert et HoloMonitor-system for 3D mikroskopi av levende celler. Dette nye instrumentet lar oss spionere på cellene på en skånsom måte.