Institutt for biomedisin

Nyhetsarkiv for Institutt for biomedisin

Hjerneforkalking kan gi bevegelsesforstyrrelser og kognitiv svikt. Forskere ved Arnesen Lab ved UiB har nå identifisert et gen som gir ny innsikt i hvordan disse forkalkningene oppstår.
Universitetet i Bergen er tildelt fire EU-finansierte mobilitetsstipend gjennom Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA). Gjennom ordningen får fire utenlandske forskere et toårig forskningsopphold ved UiB.
Under årets HMS-dag ved Det medisinske fakultet ble Teknisk fellesavdeling ved Institutt for biomedisin (IBM) vinnere av årets arbeidsmiljøpris. Fellesavdelingen mottar prisen for sin uvurderlige innsats under gjennomføringen av OSKE-eksamen.
På fritiden er han hobbysnekker på et lite landsted i Vestland. På jobben ønsker han å gjøre Bergen til Norges helseteknologihovedstad. Møt Ådne Iden Høiland, ny leder av Eitri helseinkubator!
Medisinsk ferdighetssenter ved Det medisinske fakultet er tildelt den prestisjefylte Læringsmiljøprisen for 2023. Prisen ble overrakt under ferdighetssenterets "Åpen dag" mandag 13. november.
Forskere ved Universitetet i Bergen (UiB) har avdekket at proteiner bruker en vanlig kjemisk merkelapp som et skjold som beskytter dem mot degradering. Dette har konsekvenser for både bevegelse og aldring.
Forskningsrådgiverne ved Det medisinske fakultet har nylig lansert en ny portal for alle forskere som ønsker å søke om ekstern finansiering.
Forskningsrådet har bevilget 60 millioner kroner til ulike forskningsprosjekt innen kvinnehelse. UiB er tildelt 11 millioner kroner til et prosjekt ved Institutt for biomedisin som skal undersøke om pasienter med ME kan ha en feil i energiomsetningen.
Rollen til den mest vanlige proteinmodifiseringen, N-terminal acetylering, har vært et mysterium helt siden dets oppdagelse. En UiB-artikkel kaster nytt lys på dette.
Victoria Smith Arnesen hadde fredag 12. mai prøveforelesning og forsvarte sin doktorgrad, «Molecular and epigenetic biomarkers of malignant progression in immune subsets and glioblastoma».
Gruppeterapi reduserte flere av ADHD-symptomene hos voksne. – Dette gir oss flere verktøy i verktøykassen for behandling av voksne med ADHD, sier artikkelforfatter Anne Halmøy.
Forsker Henriette Aksnes og professor Iain George Johnston er tildelt årets Meltzerpris for yngre forskere. Prisen for fremragende forskningsformidling går til professor Lars Thore Fadnes.
Å forstå data og den digitale verden er kritisk for å delta i arbeidslivet fremover. Med Datareisen blir denne kunnskapen nå tilgjengeliggjort på en ny og engasjerende måte for bredden av norsk næringsliv.
Seminarrekke i regi av Enhet for læring ved Det medisinske fakultet
Gjær er en nyttig modellorganisme innen molekylærbiologisk forskning. Nå har forskere i Bergen og Gent brukt den til å definere en av de vanligste proteinmodifiseringene som finnes i eukaryoter: N-terminal acetylering.
Fire kreftforskere ved UiB er tildelt 8 millioner kroner hver fra Kreftforeningen til livsviktige prosjekt om blant annet bukspyttkjertelkreft, immunterapi og hvordan fedme kan påvirke risikoen for kreftsykdom.
Forskningsrådet har valgt å gi støtte til en rekke nye og spennende forskningsprosjekter ved Det medisinske fakultet. Blant prosjektene er banebrytende forskning på behandling av demens og kronisk nyresykdom blant unge.

Sider