Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Genetics and epigenetics in melanoma and breast cancer

Deepak B Poduval disputerer 15.12.2020 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Studies on sequencing analyses of genetic and epigenetics features in melanoma and breast cancer".

Avhandlingen omfatter tre ulike delprosjekter. I ett av delprosjektene har man benyttet kartlegging av endringer i alle genene i svulster fra pasienter med malignt melanom. Dette har blitt benyttet til å beregne hvordan sykdommen har utviklet seg genetisk over tid i ulike pasienter. I et annet arbeid har man analysert geners av/på knapp (promoterer) mhp. hvordan disse kan være ulikt regulert i friske individer, og potensielt gi risiko for sykdom senere i livet. Det tredje arbeidet omhandler identifisering av nye typer såkalte microRNA molekyler hos brystkreftpasienter og hvordan disse potensielt kan påvirke sykdomsforløp.

Kontakt: Deepak B. Poduval, V. K. House, Kaithapram, Mathamangalam (P.O), Kannur, Kerala, India – 670306, Tel. No: 00(+91) 9632095380 e-post: poduval.deepak.b@gmail.com, www.uib.no/personer/Deepak.Poduval

Personalia

Deepak B. Poduval født 25.september 1987 og er utdannet BSc i bioteknologi og MSc i bioinformatikk ved Amrita University, Kollam, India. Han har siden 2013 arbeidet som doktorgradsstipendiat ved klinisk institutt 2 ved Universitetet i Bergen.