Nye doktorgrader

Ny kunnskap forbedrer produksjonen av kontrastmidler

Torfinn Håland disputerer fredag 20. juni 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Formation of impurities in an industrial process – structure elucidation and mechanistic studies».

Kontrastmidler brukes over hele verden for å diagnostisere sykdommer på et tidlig stadium, noe som er viktig for å sette inn riktige tiltak for å bedre helse og redde liv. Resultater fra doktorgradsstudiet har allerede medført betydelige forbedringer i fremstillingen av kontrastmidler ved GE Healthcare AS, Lindesnes. Disse forbedringene omfatter en renere og mer effektiv produksjon.

I løpet av doktorgradsprosjektet har biprodukter som dannes under produksjon av kontrastmidler blitt identifisert, og det har blitt utført omfattende studier for å forstå hvordan disse dannes. Den nye kunnskapen er anvendt og medfører mindre dannelse av biprodukter underveis i produksjonen.

Personalia:

Torfinn Håland er født i 1982 og oppvokst på Byremo i Audnedal. Han er utdannet sivilingeniør i kjemi ved NTNU i Trondheim i 2007. Han har jobbet som forsker ved GE Healthcare Lindesnes fra 2007. Doktorgradsarbeidet, som ble påbegynt i 2010, har blitt utført ved GE Healthcare AS og på institutt for kjemi ved Universitetet i Bergen.