Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Partnerskap og kvalitetsutvikling i lærerutdanningen

Kirsti Vindal Halvorsen disputerer fredag 21. november 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Partnerskap i lærerutdanning, sett fra et økologisk perspektiv.»

Lærerutdanningen i Norge ble på 2000-tallet kritisert for en manglende sammenheng mellom de teoretiske og praktiske delene. For å forsterke samarbeidet mellom utdanningsinstitusjonene og skole/barnehage, etablerte norske myndigheter derfor et formalisert samarbeid, et partnerskap, mellom partene i all lærerutdanning etter 2010.

Målsetningen med avhandlingen har vært å forstå utviklingen av et slikt partnerskap.

Arbeidet bygger på kvalitative studier av tre pågående partnerskapsprosjekter, og fokuserer på utviklingen av samspill mellom faglærere fra lærerutdanningsinstitusjoner, praksislærere fra skole/barnehage, og lærerstudenter. Et økologisk perspektiv er valgt. Det vil si en sosialpsykologisk tilnærming der interaksjoner mellom individer og de kontekstuelle faktorene som påvirker dette står sentralt. Målet er å søke etter en sammenhengende forståelse av samspillene i partnerskap.

Avhandlingens funn peker særlig på betydningen av tid til å utvikle partnerskap og kvaliteten på relasjonene mellom faglærere, praksislærere og lærerstudenter, som viktige forutsetninger for å utvikle et godt partnerskap.  Avhandlingen peker også på at etablering av fellesverdier, gjensidig tillit og frihet til å prøve ut nye ideer kan fremskynde kunnskapsutviklingen i et partnerskap. En slik utvikling kan i neste omgang også berike studentenes læringsmiljø og støtte opp om deres profesjonelle utvikling.

Med sitt fokus på struktur-, prosess- og resultatkvalitet er avhandlingen et bidrag i arbeidet med å realisere den potensielle gevinsten i partnerskap i lærerutdanningene i Norge.

Personalia:

Førsteamanuensis Kirsti Vindal Halvorsen er født i Kristiansand i 1950, og er cand.real. med hovedfag i botanikk fra Universitetet i Bergen (1977). Hun har arbeidet som lektor i skolen (1977-1990), og deretter som lærerutdanner og dekan ved HiA/UiA, hvor hun også arbeider i dag. Veileder under arbeidet har vært professor Kari Smith fra Institutt for pedagogikk, Det psykolgiske fakultet, UiB.