Home
New phds

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Ny doktorgrad

Partnerskap og kvalitetsutvikling i lærerutdanningen

Kirsti Vindal Halvorsen disputerer fredag 21. november 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Partnerskap i lærerutdanning, sett fra et økologisk perspektiv.»

Main content

Lærerutdanningen i Norge ble på 2000-tallet kritisert for en manglende sammenheng mellom de teoretiske og praktiske delene. For å forsterke samarbeidet mellom utdanningsinstitusjonene og skole/barnehage, etablerte norske myndigheter derfor et formalisert samarbeid, et partnerskap, mellom partene i all lærerutdanning etter 2010.

Målsetningen med avhandlingen har vært å forstå utviklingen av et slikt partnerskap.

Arbeidet bygger på kvalitative studier av tre pågående partnerskapsprosjekter, og fokuserer på utviklingen av samspill mellom faglærere fra lærerutdanningsinstitusjoner, praksislærere fra skole/barnehage, og lærerstudenter. Et økologisk perspektiv er valgt. Det vil si en sosialpsykologisk tilnærming der interaksjoner mellom individer og de kontekstuelle faktorene som påvirker dette står sentralt. Målet er å søke etter en sammenhengende forståelse av samspillene i partnerskap.

Avhandlingens funn peker særlig på betydningen av tid til å utvikle partnerskap og kvaliteten på relasjonene mellom faglærere, praksislærere og lærerstudenter, som viktige forutsetninger for å utvikle et godt partnerskap.  Avhandlingen peker også på at etablering av fellesverdier, gjensidig tillit og frihet til å prøve ut nye ideer kan fremskynde kunnskapsutviklingen i et partnerskap. En slik utvikling kan i neste omgang også berike studentenes læringsmiljø og støtte opp om deres profesjonelle utvikling.

Med sitt fokus på struktur-, prosess- og resultatkvalitet er avhandlingen et bidrag i arbeidet med å realisere den potensielle gevinsten i partnerskap i lærerutdanningene i Norge.

 

Personalia:

Førsteamanuensis Kirsti Vindal Halvorsen er født i Kristiansand i 1950, og er cand.real. med hovedfag i botanikk fra Universitetet i Bergen (1977). Hun har arbeidet som lektor i skolen (1977-1990), og deretter som lærerutdanner og dekan ved HiA/UiA, hvor hun også arbeider i dag. Veileder under arbeidet har vært professor Kari Smith fra Institutt for pedagogikk, Det psykolgiske fakultet, UiB.