Organisasjonsutviklingsprosjektet

UiBs ledere samlet for Ou-drøfting

UiBs administrative ledere samlet for å drøfte implementeringen av anbefalingene fra Ou-prosjektet.

ass. universitetsdirektør Tore Tungodden holder en presentasjon foran en forsamling
Grethe Holmstrøm

Ou-prosjektet samlet de administrative ledergruppene ved fakultetene og ved de sentraladministrative avdelingene til et hyggelig dagseminar 4. mai. Målet var å drøfte ulike innsatsområder som nå skal gjennomføres i Ou-prosjektet.

Universitetsledelsens arbeid med prioritering og iverksetting av anbefalingene fra Ou 1-6 er i gang.  Som en del av dette arbeidet ønsker universitetsledelsen en tett dialog med fakultetene for å få innspill til det videre arbeidet.

Universitetsdirektør Kjell Bernstrøm åpnet seminaret med å understreke at intensjonen er å holde en god dialog med fakulteter og institutter også inn i arbeidet med implementering.  Han minnet også om hvilken kontekst og hvilke rammer som gjelder i den videre gjennomføringen, slik som strukturmeldingen, strategien frem mot 2022, i tillegg til den generelle effektiviseringen og digitalisering av offentlig sektor. Universitetsdirektøren informerte også kort om status for anbefalingene fra delprosjekt 1 til 6.

Etter et faglig innlegg om universitetsstrategier som uttrykk for styring og organisering,  fikk de fremmøtte også presentert ulike forventninger til Ou-prosjektet fra et fakultets- og instituttperspektiv. Fakultetsdirektør Elisabeth Lysebo Muller og Administrasjonssjef  Oddveig Aasheim trakk fram hvor viktig det er at tiltakene har en direkte betydning for fakultetenes og instituttenes virksomhet. Det ble blant annet etterspurt mer effektive rekrutteringsprosesser og  konkrete oppfølgingstiltak for å legge til rette for drift av BOA-virksomheten.

Mer tverrgående samarbeid og bedre samordning av ulike sentrale tjenester går igjen i flere av arbeidsgruppenes rapporter. Utfordringene knyttet til samhandling på tvers av fagavdelinger og mellom nivåene i organisasjonen er sentrale problemstillinger i Ou-prosjektet. Tore Tungodden ga interessante refleksjoner over temaet med innlegget "Riv ned gjerdene".

Del to av programmet bestod av workshops hvor ulike grupper fikk drøfte temaområdene BOA-virksomhet, rekruttering av ansatte og digitalisering av tjenester. Mange spennende forslag kom ut av disse drøftingene, som universitetsledelsen og prosjektledelsen nå vil ta med seg i det videre arbeidet ned implementering av de ulike anbefalingene.

Dagen ble avrundet av prorektor Anne Lise Fimreite som trakk fram velkjente utfordringer og hensyn som er viktig når det arbeides med utvikling av organisasjoner.

Du kan lese alle presentasjonene her.