Plastnettverket

Nyhetsarkiv for Plastnettverket

Med hele 115 registrerte deltakere fysisk og digitalt, inviterte Plastnettverket ved UiB, i samarbeid med Norsk Selskap for Toksikologi og Farmakologi, Norsk Institutt for Vannforskning og Havforskningsinstituttet, til høstmøte om både dagens status og fremtidens forskning på mikroplast.
I denne artikkelserien presenterer vi fire masterstudenter som har valgt å skrive masteroppgaven sin om plastproblematikken.
15. september var det klart for en ny utgave av storaksjonen Rein Hardangerfjord. Som i fjor fylte Plastnettverket ved UiB en buss med studenter og ansatte som ønsket å gjøre en innsats for miljøet.
Plastnettverket (UIB) har lansert en plastlunsj-seminarserie for å fremme deling av kunnskap om plastrelatert forskning fra ulike vitenskapelige perspektiver.
Institutt for klinisk odontologi har fått støtte til gjenbruksbriller som reduserer plastavfall. Har du også en idé som kan gjøre UiB grønnere? Send en søknad til Klimafondet innen 13. mars.
Stipendiat Ragnhild Gya og plastforsker Marte Haave ved NORCE og Universitetet i Bergen er blant forskerne du får se i de nye episodene av NRK-serien Klimavenn.
Plastnettverket ved UiB og Norsk Selskap for Farmakologi og Toksikologi (NSFT) samlet nylig sentrale forskere fra ulike disipliner og institusjoner til et felles blikk på hvordan plast påvirker både miljø og helse.
Hva gjør mikroplast med kroppen vår? Forskere ved UiB foret rotter med mikroplast i en periode over fem uker for å finne svar. Funnene kan være godt nytt.
Madelen Hegrestad er nylig ferdig med sitt masterprosjekt om forekomsten av mikroplast i Stillehavet. Som del av prosjektet gjennomførte hun et unikt feltarbeid om bord på Statsraad Lehmkuhl.
I samarbeid med Norsk Selskap for Farmakologi og Toksikologi (NSFT) arrangerer Plastnettverket konferansen "Plastic and plastic additives – impacts on human and environmental health" den 11. november i Bergen.
30 studenter og samarbeidspartnere deltok 15. september på Rein Hardangerfjord, også omtalt som "verdens største plastryddeaksjon". Se bildene fra ryddingen i Kvam her.
På bryggekanten i enden av «Plastgaten» fortalte tre unge forskere engasjert om deres arbeid med plast og mikroplast. Om du gikk glipp av arrangementet, kan du lese om det her.
Studenter i emnet "BIO316 Utvalgte emner i miljøtoksikologi" har vært på seminar om plastforurensning på Espegrend. Her kan du lese om deres erfaringer og opplevelser fra seminaret.
Mengden plast i havet og i kystnære områder har økt kraftig de siste årene. Det bor ikke mange mennesker i Arktis - likevel fører havstrømmer, vind og økt fiskeriaktivitet i området til at mye plastavfall samler deg her. Hva har dette å si for dyrelivet her i nord, i dette røffe miljøet hvor marginene for å overleve allerede er små? Slike spørsmål ble det kastet lys over da... Les mer
Plastnettverket og Polarnettverket inviterer til en foredragskveld om plast i Arktis. Kom og hør forskere fra Norsk Polarinstitutt og Niva fortelle om effekter av plast i arktiske dyr og hvordan plasten ender opp i Arktis.
For fem år siden strandet en hval med magen full av plast ved Sotra utenfor Bergen. Hva har skjedd siden den gang og hva trenger vi svar på? Hva kan vi gjøre med plastproblemet? Se femårsmarkeringen for funnet av Plasthvalen 28. januar.
Marte Haave og Gaute Velle ved NORCE og UiB er blant forskerne som nå er aktuelle i NRK-serien Plasthavet.
Endelig fikk Plastnettverket en sjanse til å samles og for første gang møtes ansikt til ansikt.

Sider