UiB Ambassadør

Nyhetsarkiv for UiB Ambassadør

Skoleåret 2021/2022 var jeg på utveksling til Frankrike, nærmere bestemt Reims, som er en by på cirka sammen størrelse som Bergen, 45 minutter med tog nord for Paris. Byen er det man kanskje kan kalle det beste fra alle verdener: i nærheten av Paris, så man kan dra dit så ofte man bare orker, men med billigere husleie og bedre anledning til å skape nære relasjoner til andre Sciences Po elever.
Jeg reiste på utveksling fordi jeg var lei av å bare være i Norge, spesielt under korona. Jeg tenkte dermed at det var godt å komme seg litt ut av landet. Nye opplevelser og nye inntrykk var også viktige grunner til at jeg reiste.
Høsten 2021 var jeg på utveksling ved Sciences Po i Aix-en-provence helt sør i Frankrike. På grunn av corona situasjonen var jeg svært usikker på hvor jeg ønsket å reise og booket derfor time hos studieveileder.
Jeg skriver fra det pittoreske Grenoble i Frankrike, hvor jeg har hatt gleden av å være utvekslingsstudent ved Sciences Po. La meg fortelle dere om mine opplevelser her og hvordan det har vært å være en del av denne spennende utdanningsinstitusjonen.
Jeg heter Aksel og er på utveksling i St Andrews. Dette er en liten universitetsby langs østkysten til Skottland kjent for å være hjemmet til over 10 000 studenter og verdens eldste golfbane! I oktober fikk jeg besøk av min gode venn og turkamerat, Anders, og jeg vil gjerne fortelle om vår reise gjennom det skotske høylandet!
Etter snart ti måneder som student ved Københavns Universitet, er utvekslingsoppholdet mitt ved veis ende. Et år som var vanskelig å forutse, men som har gått over all forventning.
Å reise på utveksling generelt er noe som gir deg et litt nytt syn på verden, og en mulighet til å studere fag, møte folk og få opplevelser du ikke får hvis du velger å «bare» bli i Bergen.
- Etter eitt semester på utveksling i Brussel valde eg å søke praktikantplass hjå NHO sitt kontor i same by, og utanlandsopphaldet mitt vart til mi store glede lenger enn fyrst venta.
Nå kan du følge våre utvekslingsstudenter på SnapChat og Instagram.
Et opphold i utlandet gir deg faglig perspektiv og unik erfaring. Fristen for å søke utveksling fra våren 2019 nærmer seg.
- Jeg husker den første gangen jeg svarte noen på spansk helt uten å tenke meg om. Da var det et lite øyeblikk der vi begge så på hverandre i forundring, etterfulgt av vill jubel fra min side. Les reisebrevet til Anna fra Madrid her.
Skal du på utveksling høsten 2021? Ønsker du å dele erfaringene med dine medstudenter?
Tonje og Tom forteller i denne videoen om fordelene av prosjektet og det å være utvekslingsambassadør.
- Da jeg skulle dra på utveksling, gikk jeg "all in". Dette er min sjanse til å komme utenfor komfortsonen og leve ”upside down” på en plass jeg ikke kjenner. Les hvordan sosiologistudent Jonas Mathisen har det i Hong Kong.