Studer samfunnsfag
Velg en masterutdannelse

Ta en master i Bergen

Du kan bygge på bachelorgraden din ved å ta master, eller du kan begynne på et fem- årig løp som ender opp i en mastergrad. En master gir en fleksibel og ettertraktet utdanning. De samfunnsvitenskapelige fagene ved Universitetet i Bergen har en rekke masterutdanninger.

Portrettbilde Saidi Juma
UiB, Torhild Dahl

Vi har to ulike typer mastergrader:

Toårige masterprogram er for deg som er ferdig med bachelorgraden.

Femårige masterprogram er for deg som ønsker å ta bachelorgrad og mastergrad i ett.

Toårige masterprogam (2024)

• Politikk og forvaltning, master, 2 år
    Studiet av politikk og demokrati, staten og forvaltningens roller, og studiet av det organiserte samfunnslivet generelt.
  • Geografi, master, 2 år
    Hvordan takle de store utfordringene i vår tid, slik som klimaendringer, migrasjon, urbanisering og matproduksjon, på lokalt plan?
  • Informasjonsvitskap, master, 2 år
    Datateknologi og digitalisering blir stadig viktigere i offentlige og private virksomheter, og ligger ofte til grunn for innovasjon, konkurranseevne og bærekraftig samfunnsutvikling.
  • Manusutvikling for seriar, master, 2 år
    Den internasjonale oppblomstringen av kritikerroste og populære TV-serier siden tusenårsskiftet er blandt de viktigste utviklingstrekkene på kulturfeltet de siste tiårene. Nordisk-produserte tv-serier er i vinden, og det er ventet at det blir høy aktivitet de kommende årene.
  • Medie- og interaksjonsdesign, master, 2 år
    Medie- og interaksjonsdesign handler om å designe og utvikle engasjerende løsninger for nye media.
  • Medier og kommunikasjon, master, 2 år
    Å forstå medier og kommunikasjon er avgjørende for å forstå det moderne samfunnet.
  • Samanliknande politikk, master, 2 år
    Sammenliknende politikk er det systematiske studiet av politiske institusjoner, organisasjoner, prosesser og adferd på lokalt, nasjonalt og internasjonalt plan
  • Samfunnsøkonomi, master, 2 år
    Gir en solid faglig fordyping, inngående kunnskap om empiriske metoder og analyse, og evne til å gjøre selvstendige samfunnsøkonomiske analyser.
  • Sosialantropologi, master, 2 år
    Sosialantropologi handler om det kulturelle mangfoldet i verden. Du lærer å se tema som politikk, religion, makt, slektskap, identitet, konflikt og kommunikasjon i en større sosial sammenheng.
  • Sosiologi, master, 2 år
    Hva er bakgrunnen for og konsekvensene av økende sosiale forskjeller, internasjonal migrasjon, globalisering, klimakrise og digitalisering av arbeids- og hverdagsliv?
  • Undersøkande journalistikk, master, 2 år
    Du får jobbe med å avdekke kritikkverdige forhold i samfunnet gjennom et undersøkende, langsiktig journalistisk prosjekt.

5 årige masterprogram/ Profesjonsstudier

Vi har også fem masterprogram undervist på engelsk

Master programs taught in English:

Mer om å studere samfunnsfag på UiB