SDG Bergen (N)
ONE OCEAN

Vil utdanne fremtidens marine ledere

På den offisielle lanseringen av jordomseilingen One Ocean om bord på Statsraad Lehmkuhl fremhevet flere av talerne behovet for å utdanne fremtidens ledere på bærekraftig hav. Her vil Universitetet i Bergen spille en sentral rolle.

Student Thea Båtevik and Rector Dag Rune Olsen from the University of Bergen with Norway's Prime Minister Erna Solberg at the launch of the One Ocean Expedition on board tall ship Statsraad Lehmkuhl.
VI HAR BARE ETT HAV: Student Thea Båtevik og rektor Dag Rune Olsen sammen med statsminister Erna Solberg under lanseringen av jordomseilingen One Ocean om bord på seilskuten Statsraad Lehmkuhl.
Eivind Senneset for University of Bergen

Statsminister Erna Solberg slo umiddelbart an tonen i sitt åpningsinnlegg på den offisielle lanseringen av One Ocean-jordomseilingen om bord på Statsraad Lehmkuhl – 20. august 2020. Hun understreket sterkt betydningen av utdanning, forskning og innovasjon har for å skape fremtidens bærekraftige løsninger for havet.

– Forskning og kunnskap er grunnleggende for å nå bærekraftsmålene. Gjennom utdanning kan vi utvikle et engasjement for havet. Derfor er det naturlig for regjeringen å inngå samarbeid med One Ocean-prosjektet. Gjennom datainnsamling og kunnskapsformidling skal seilasen være en viktig bidragsyter til det internasjonale havforskningstiåret, sa statsminister Solberg.

Skape ambassadører for havet

Hun understreket ikke minst ungdommens rolle som fremtidige ambassadører for et bærekraftig hav.

– One Ocean skal bringe sammen forskere, unge, bedriftsledere, myndigheter og sivilsamfunnet til felles innsats for hav. Ved å dele opplysninger fra toktet vil vi gjøre deltakerne til dedikerte ambassadører for rene og produktive hav for fremtiden. Dere skal bidra med kunnskap for rene, friske hav og å nå bærekraftsmål 14, liv under vann, sa statsministeren.

Direktør for Stiftelsen Seilskipet Statsraad Lehmkuhl, Haakon Steinar Vatle, fulgte opp i samme spor.

– One Ocean-ekspedisjonen vil gjøre Statsraad Lehmkuhl til et toppmoderne skip for forskning og utdanning. Studenter og forskere vil studere havet, med skreddersydde kurs for å utdanne fremtidens ledere for bærekraftig hav, sa Vatle og understreket at gjennom utdanning, forskning og teknologi vil denne kunnskapen bli delt med verden.

Global lederrolle og delta for å lære

Rektor Dag Rune Olsen ved Universitetet i Bergen (UiB) snakket i sitt innlegg om hvordan universitetet er blitt tildelt en lederrolle på bærekraftsmål 14, liv under vann, av både FN-organisasjonen United Nations Academic Impact (UNAI) og International Association of Universities (IAU).

– Universitetet i Bergen er blitt tildelt en lederrolle og har samlet noen av verdens fremste universiteter innen havforskning og marin utdanning for å fremme og inspirere et felles globalt kunnskapsløft for et bærekraftig hav, sa rektor Olsen.

Han fremhevet samarbeidet med ulike partnere innen høyere utdanning, forskning og havforvaltning – bl.a. Høgskolen på Vestlandet, Sjøkrigsskolen, Havforskningsinstituttet, Bjerknessenteret for klimaforskning og NORCE.

– På vegne av alle deltakende høyere utdanningsinstitusjoner vil jeg si at vi er stolte av vår deltakelse, vi er stolte over å skulle utdanne havledere som kan endre verden, sa UiB-rektoren.

Han var også opptatt av at UiB og de andre vitenskapelige partnerne er opptatt av å delta for å lære.

– Ikke minst ser vi frem til å dele kunnskap med våre partnere i Stillehavet som en del av vårt unike 17 ukers kurs der vi krysser Stillehavet fra Chile i øst til Palau i vest, sa Olsen.

Stolt student

Masterstudent i marinbiologi, Thea Båtevik, deltok på lanseringen fordi hun er opptatt av UiBs engasjement for bærekraftig hav, bl.a. gjennom SDG Bergen-initiativet, vitenskapelig rådgivning og Ocean Sustainability Bergen. Hun fikk også hilse på statsministeren.

– Jeg er stolt av å være student ved et universitet som tar et slikt ansvar som Universitetet i Bergen har tatt for utdanning av ledere for bærekraftig hav, sa Båtevik.

Båtevik forsvarte masteroppgaven sin bare tre dager før One Ocean-lanseringen og tar nå fordypning innen marine fag ved UiB. Hun er i tillegg aktiv i Havkollektivet, en frivillig organisasjon i Bergen som bl.a. arrangerer Passion for Ocean-festivalen, som hun også er festivalsjef for.

– Enhver student innen marine fag får vann i munnen av å høre om One Ocean-toktet. For meg som marinbiolog høres det ut som en meget attraktiv sammensmelting av forskning og opplevelse og muligheten for lederskap, sa UiB-studenten.

Hun fremhevet betydningen av lokal kunnskap for global utvikling, noe som ligger i kjernen av toktet og uttrykte stor interesse for selv å delta.

– Jeg kommer absolutt til å undersøke muligheten til å delta på toktet, enten som student på lederutdannelse eller i en rolle som undervisningsassistent. Mange av de unge som deltar kan trenge en innføring i marin biodiversitet og der trenger man flinke folk som kan delta, sa Båtevik.

Bærekraftig utdanning ved UiB

One Ocean er langt fra det eneste utdanningstilbudet UiB for tiden utvikler for å styrke engasjementet inn mot 2030 Agendaen til FN. UiBs egen plan Utdanning 2030 skal styrke kritisk engasjement om og rundt bærekraftsmålene i universitetets utdanning. Her inngår bl.a. etableringen av en egen mastergrad i bærekraft og initiativet Bærekraftskollegiet, der undervisere på tvers av alle fakultet ved universitetet møtes for diskusjon og refleksjon rundt bærekraftsmålenes rolle i høyere utdanning.