Skolelaboratoriet i realfag
Kurs - for lærere

Realfagslunsj om kritisk tenkning i klasserommet

Hvilke kjennetegn har vi på elevenes kritiske tenkning i naturfag? Og hva skal til for at de utvikler denne kompetansen videre? Vi får innblikk i det forskerne jobber med, og praktiske verktøy for hverdagen med elevene.

Ungdommer i undervisningssituasjon
colourbox.com

I denne realfagslunsjen vil professor i fysikkdidaktikk Stein Dankert Kolstø gi oss et innblikk i kritisk tenkning i naturfagsklasserommet.

Foredraget vil ta opp tre tema:

1. Ulike kjennetegn og forutsetninger for kritisk tenkning med eksempler på disse i naturfaglige kontekster.
  2. Resultater fra forskning på kjennetegn på undervisning som fremmer elevers evne til kritiske tenkning.
  3. Forslag til undervisning og oppgaver som kan fremme elevers kritiske tenkning i tilknytning til i praktisk arbeid, utforskning av samfunnsaktuelle problemstillinger og tekster med naturfaglig argumentasjon.

Du melder deg på semnaret via skolelab.no. Av hensyn til de som har undervisning, blir det gjort opptak av seminaret som er tilgjengelig i en uke. Lenke sendes til de påmeldte.

Bilde av Stein Dankert Kolstø

Stein Dankert Kolstø er professor i fysikkdidaktikk ved universitet i Bergen og jobber tett på skolene i egne prosjekter. Han var blant forskningsleder for prosjektet ARGUMENT i samarbeid med Bergen kommune. Han har også lang erfaring med undervisning for lærere.

UiB

Seminaret er en del av Skolelaboratoriets serie Realfagslunsj som arrangeres i samarbeid med Nettverk for realfag i Vestland fylkeskommune.