UiB Tjenesteutvikling

La ned grunnsteinen for Nygårdsgaten 5

Det var en merkedag for UiB da statsråd Ola Borten Moe la ned grunnsteinen for Nygårdsgaten 5 sammen med rektor Margareth Hagen.

Neste
Borten Moe overrekker grunnsteinen til Margareth Hagen
Nygårdsgaten 5 er til inspirasjon for andre byggeprosjekter i offentlig sektor, sa statsråd Ola Borten Moe da han la ned grunnsteinen.
Ola Borten Moe kneler for å ta imot grunnsteinen
Artisten Symre spiller på gitar
Artisten Symre hadde skrevet en egen låt til anledningen.
Jon Askeland snakker til forsamlingen
Fylkesordfører Jon Askeland sa i sin tale at Nygårdsgaten 5 vil åpne opp UiB mot Bergen på gateplan.
Bilde av grunnsteinen
Inne i skrinet lå dagens aviser, en liste over navnene til alle som skal ha arbeidsplass i bygget, og byggetegninger.
Tore Tungodden snakker til forsamlingen
Samlingen i NG5 er et av de største grepene for administrasjonen på UiB noensinne, sa Tore Tungodden.
Borten Moe og grunnsteinen
Margarteh snakker til forsamlingen
Storsalen var fylt med inviterte gjester for første gang.
Eivind Senneset/UiB

Kisten som de sammen la ned i Storsalen inneholdt blant annet dagens aviser, liste over alle ansatte som skal ha kontorplass i Nygårdsgaten 5 og byggetegninger.

– Nygårdsgaten 5 er en modell på hvordan UiB vil forvalte byggene våre. Vi har valgt å rehabilitere en gammel bygningsmasse istedenfor å bygge nytt, og bygget viser at vi kan se både bakover og fremover i tid. Selv om det er høyt gjenbruk, er det ingen estetiske kompromisser for de 450 ansatte som skal ha det som sin arbeidsplass, sa rektor Margareth Hagen til de inviterte gjestene da hun åpnet markeringen.

Til inspirasjon for andre

Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe la i sin tale vekt på gjenbruk og bærekraft, og at byggeprosjektet har blitt gjennomført etter planlagt tid og kostnad.

– Det er utrolig viktig i den tiden vi lever i å ikke bare være effektiv når det gjelder klima og miljø, men også kostnader. Jeg vil gratulere både UiB som byggherre og entreprenør for å ha klart å få til et miljøvennlig bygg kombinert med en sunn økonomi. Det viser at det er mulig for andre offentlige bygg i Norge, og er til inspirasjon for andre, sa Borten Moe.

Jeg har tro på det UiB gjør her med å samle administrativt ansatte

Han løftet også frem administrativt ansatte, som er en gruppe på universitet som ikke blir snakket om så mye til vanlig.

– For at UiB skal drive forskning og utdanning trenger de en kompetent og effektiv administrasjon. Jeg har tro på det UiB gjør her med å samle administrativt ansatte, som kan gi både bedre prestasjoner og arbeidsforhold, sa han.

En merkedag for UiB

Nygårdsgaten 5 vil samle 10 prosent av alle ansatte ved UiB, og er derfor et av de største grepene som er gjort for administrasjonen på UiB noensinne, sa fungerende universitetsdirektør Tore Tungodden i sin tale.

– Dette er en merkedag for både UiB og Bergen. Dette skal gjøre organisasjonen mer fleksibel og fremtidsrettet, og støtte kjernevirksomheten ved UiB, sa han.

Han spøkte også litt med at grunnsteinsnedleggelsen kom like før bygget åpner i september.

Dette er en merkedag for både UiB og Bergen

– Dette er ikke et uttrykk for at vi jobber ekstremt raskt, men vi har gjort dette arbeidet innenfor alle rammer, både tid og kostnad. Det er et bygg vi er stolte over, og som når det står ferdig i høst er et hypermoderne kontor til tross for gjenbruk, sa Tungodden.