Universitetsdirektørens kontor
Nils Klim-prisen

Nils Klim-seminaret: “The Politics of Inclusion: Electoral Quotas in India”

Møt årets prisvinner, Francesca Refsum Jensenius i samtale med internasjonalt anerkjente fagfeller om hvordan kvoteringsordninger i India bør utformes for å inkludere utsatte grupper best mulig og samtidig sikre et velfungerende valgsystem.

Rural Indian Women. Foto: MaKay Savage, CC 2.0, via Wikimedia Commons
Foto: MaKay Savage, CC 2.0, via Wikimedia Commons

Spørsmål under seminaret vil inkludere:

• Hvor omfattende bør kvoteringen være.
  • Det er stor ulikhet i India, og svært mange tilhører utsatte grupper -- men hvem "fortjener" kvotering mest, og hva skjer om man kvoterer bort det store flertall av politiske posisjoner?

For en lengre omtale av NIls Klim-seminaret, se våre engelske nettsider.

Innleggsholdere

Årets Nils Klim-prisvinner, Francesca R. Jensenius, jobber med komparativ politikk og komparativ politisk økonomi, med et regionalt fokus på Sør-Asia og Latin-Amerika. Hun er særlig interessert i spørsmål relatert til hvordan valgdynamikk og institusjonell utforming påvirker forskjellige typer ulikhet i samfunnet.

Professor Pratap Bhanu Mehta, Vice-Chancellor ved Ashoka University og leder for Holbergkomitéen.

Professor Pradeep Chhibber, Indo-American Community Chair in India Studies og leder for Institute of International Studies ved University California, Berkeley.

Professor Anne Waldrop, OsloMet – storbyuniversitetet, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier.

Moderator for samtalen er professor Siri Gloppen, leder for Centre on Law and Social Transformation ved Christian Michelsens Institutt (CMI)