Universitetsdirektørens kontor
Holbergprisen

Holbergsymposiet 2022: Expertise and World-Making

Holbergsymposiet holdes til ære for årets Holbergprisvinner, Sheila Jasanoff, som del av Holberguken i juni.

"The Tower of Babel" Painting by Pieter Brueghel the Elder. Source: CC via Wikimedia Commons.

"The Tower of Babel" Painting av Pieter Brueghel the Elder. Kilde: Wikimedia Commons.
Produsent:
The Holberg Prize

Til Holbergsymposiet inviterer Holbergprisvinneren fire fagfeller til å holde innlegg relatert til ein overordnet tematikk. Arrangementet åpner med en innledning av Sheila Jasanoff, før hver symposiumtaler holder sine innlegg. Etter de individuelle innledningene deltar alle i en panelsamtale, og til slutt blir det åpnet for spørsmål fra salen. For mer informasjon, se Holbergprisens engelske nettsider.

Innledere

• Silke Beck, Deputy Head of the Department of Environmental Politics, UFZ Helmholtz Centre for Environmental Research
  • J. Benjamin Hurlbut, Assistant Professor of Biology and Society, School of Life Sciences, Arizona State University
  • Andrew Lang, Professor of International Law and Global Governance, University of Edinburgh
  • Patricia Williams, University Distinguished Professor of Law and Humanities, Northwestern University

Arrangementet er en del av Holberguken, som i år avholdes fra 7.juni til 10. juni.

Sheila Jasanoff

Sheila Jasanoff mottar Holbergprisen i 2022 for hennes fremragende forskning innen vitenskaps- og teknologistudier. Sheila Jasanoff er Pforzheimer Professor of Science and Technology Studies (STS) ved Harvard Kennedy School. Hun er blitt en pioner innen samfunnsvitenskap gjennom sin forskning på den rolle vitenskap og teknologi har i jus, politikk og policy i moderne demokratier. Bøkene hennes inkluderer The Fifth Branch (1990), Science at the Bar (1995), Designs on Nature (2005), The Ethics of Invention (2016), and Can Science Make Sense of Life? (2016).