Utdanning

Flere får tilbud om studieplass

Universitetet i Bergen tilbyr i år studieplass til flere søkere enn noen gang tidligere. Totalt 6732 søkere har nå fått tilbud om å studere ved UiB.

UiB er i år tildelt flere nye studieplasser og kan derfor øke antallet tilbud om studieplass.

- Vi er glade for at vi i år kan gi enda flere søkere tilbud om vår gode, forskningsbaserte utdanning. Vi ser frem til å ønske alle nye studenter velkommen til høsten, sier viserektor for utdanning Kuvvet Atakan.

Populære realfag
De siste årene har det vært en solid økning i antall søkere til realfagsutdanning ved UiB. Det var i år 58 prosent flere søkere til disse studiene enn det var i 2008. De fleste av de nye plassene ved UiB er fordelt på realfag som geofag og teknologi.

- Dette er populære studier med mange kvalifiserte søkere, og vi vet at det er stor etterspørsel etter kompetansen disse studiene gir.  Jeg er veldig fornøyd med den økte interessen for realfagene, som vi har satset mye på ved UiB, sier viserektor for utdanning Kuvvet Atakan.

Hard konkurranse om studieplassene
Det var i år 8560 søkere som hadde Universitetet i Bergen som sitt førstevalg. Det er dobbelt så mange søkere som antall studieplasser.

Med hele 10 søkere per studieplass er Bachelorprogram i film- og TV-produksjon et av studieprogrammene det er vanskeligst å komme inn på. Nåløyet er også trangt for studier som journalistikk, arbeids- og organisasjonspsykologi, rettsvitenskap og medisin.  Blant fakultetene er det også i år Det samfunnsvitenskapelige fakultet som har flest søkere totalt.
Samordna opptak offentliggjorde i dag tall for årets opptak til høyere utdanning i Norge. Les mer på http://www.samordnaopptak.no/

De nye UiB-studentene begynner sine studier mandag 13. august, og tirsdag 14. august markeres starten på et nytt akademisk år med høytidelig seremoni på Muséplass for alle studenter og ansatte