Utdanning

Nyhetsarkiv for Utdanning

Universitetet i Bergen har produsert en serie om bærekraftig hav for FN. Denne er nå oversatt til FNs seks offisielle språk og når ut til nær tre milliarder mennesker som har ett av disse språkene som sitt førstespråk.
På verdens havdag – 8. juni 2021 – ble det unike Norwegian-Pacific PhD Scholarship Programme plukket som ett av de 60 første såkalte Ocean Decade Actions i verden og ett av tre i Norge. Dette i anledning FNs havforskningstiår.
– Den tverrfaglige tilnærmingen til bærekraft gjorde at jeg ble ekstra interessert i å søke. Vi får en unik kompetanse som gjør oss bedre rustet til å løse problemstillinger knyttet til globale samfunnsutfordringer og klimaspørsmål.
Økt kunnskap om havet ble et hovedtema da arrangementet «Partnering to educate the ocean science leaders of the future» fant sted under 2021-utgaven av det årlige høynivåmøter i FN.
FNs årlige høynivåmøte om bærekraftig utvikling finner sted hvert år i juli. I år går Universitetet i Bergen sammen med FN om å diskutere fremtidens utdanning i marine fag for å øke kunnskapen om havet.
Universitetet i Bergen er glad for å kunne tilby det første OceanTeacher Global Academy-kurset I vår historie. partnerskap med FNs Intergovernmental Oceanographic Commission.
Mange av studentene ved Universitetet i Bergen får spille en aktiv rolle i arbeidslivet mens de studerer. Vi har snakket med en arbeidsgiver og med studenter som forteller mer om fordelene ved samarbeid.
14 prosjekter fra Universitetet i Bergen mottar samlet støtte på 290 millioner kroner fra Norad gjennom NORHED II-programmet for bygging av partnerskap mellom universiteter og høyskoler i Norge og det globale sør.
Skal du studere realfag? Ta vår utdanningstest og finn ut hva som passer for deg.
Hvert år presenterer ulike land sine Voluntary National Reviews (VNRs) i FN, for å vise fremdriften i sitt arbeid med 2030-agendaen og bærekraftsmålene. Men hvordan kan vitenskapen bli integrert slik at forskningsbasert kunnskap blir en del av rapporteringsgrunnlaget?
På den offisielle lanseringen av jordomseilingen One Ocean om bord på Statsraad Lehmkuhl fremhevet flere av talerne behovet for å utdanne fremtidens ledere på bærekraftig hav. Her vil Universitetet i Bergen spille en sentral rolle.
Vinnergruppa er kåret — med en løsning som vil kunne ha stor effekt for å begrense plastforbruket og forsøplingen gjennom syv dager med fest og sosialisering.
Bærekraftskollegiet er et nytt initiativ som skal bringe kritisk tenkning rundt bærekraftsmålene inn i undervisningen ved Universitetet i Bergen (UiB). De skal møtes én gang i måneden.
Hvordan kan havet bidra med kunnskap om og forskning på fremtidens mat og medisiner? Koronaviruspandemien har vist verdenssamfunnet at biologisk mangfold kan være selve nøkkelen for å sikre fremtidens løsninger og har vist at menneskeheten er avhengig av hemmelighetene havet fortsatt skjuler.
– Havet har enormt potensiale. Det er ikke at vi kan, men fordi vi må produsere mer fra havet om vi skal unngå klimaendringer, sa Vidar Helgesen om bord på Statsraad Lehmkuhl på verdens havdag.
Gjennom et tverrfaglig kurs på bærekraftsmål 14 utdanner Universitetet i Bergen fremtidens forskere og ledere for et bærekraftig hav og for å gå kritisk i inngrep med 2030 Agendaen vedtatt av FNs medlemsland.
I oktober 2018 ble Universitetet i Bergen tildelt en lederrolle av FN innen utdanning og forskning for et bærekraftig hav. I juni 2020 har FN bestilt en serie på fire artikler om havforskning fra UiB. Serien blir distribuert globalt av FN. Rektor Dag Rune Olsen vil ha en global dugnad for havet.
Universitetet I Bergen er i rute med å levere som lovet på SDG Action 28818 til FN og har nå oppdatert med flere leveringer som del av sitt engasjement med 2030 Agendaen.

Sider