Hjem
Studentsider
bilateral

Keio University og Universitetet i Bergen (BILATERAL)

  • LandJapan
  • ByTokyo
  • AvtaletypeBilateral
  • Lengde på opphald1-2 semester

Hovedinnhold

Om avtalen

Kven kan søke

Bachelorstudentar i japansk vert prioriterte på denne avtalen, men også andre studentar kan søke. Sjekk då at dei har eit emnetilbod som passar.

Denne avtalen vert normalt berre lyst ut ved fristen 25. august.

Når i studiet kan eg reise

Ta kontakt med studierettleiaren ved instituttet/fakultetet du høyrer til for råd om utveksling og når det passar å reise ut.

Språk

Universitetet gir språkundervisning i japansk på 12 ulike nivå. Studentar med svært gode japanskkunnskapar vil kunne følge enkeltemne blant Keio University sine ordinære emne i tillegg til språkundervisninga. Dei fleste ordinære emna har japansk som undervisningsspråk, men universitetet tilbyr òg emne på engelsk, blant anna innanfor samfunnvitskap og historie.

Kva emne kan eg ta

Japanese Language Program (JLP), universitetet sitt årskurs i japansk, er det mest relevante studietilbodet for studentar frå UiB. Dette programmet gir ein introduksjon til både japansk språk og landet sine særeigne skikkar og kultur. Programmet har fininndelte nivå i japansk språk. I tillegg tilbyr universitetet Keio International Program (KIP) for studentar som ønsker å lære meir om Japan og Aust- og Søraust-Asia.

Ver merksam på at fyrsteårskurs normalt ikkje kan godkjennast. Eit fulltidsstudium ved dette universitetet utgjer15 lokale credits per semester.

Studieavgift

UiB har ein utvekslingsavtale med Keio University som inneber at vi kan få eit visst antal friplassar kvart år, forutsett at dei òg sender studentar til oss.

Om lærestaden

Om lærestaden og byen

Keio University blei oppretta i 1858 som Japan sitt første private universitet. Det har i dag om lag 32 000 studentar, og av desse er rundt 1 000 internasjonale studentar. I likskap med mange andre japanske toppuniversitet, har også Keio University knytt til seg ei rekke skular frå grunnskulenivå og oppover, for å sikre rekruttering. Av universitetet sine fem campusar, er Mita Campus hovudcampusen. Der held blant anna det japanske språkprogrammet til. Mita Campus ligg sentralt i Tokyo og har ei fin blanding av gamle og nye bygningar.

Tokyo er hovudstad i Japan og har meir enn 13 millionar innbyggarar. Det er ein fasinerande by som imponerer med sin tradisjonelle kultur og lidenskap for alt som er nytt.

Bustad

Universitetet har studentbustader det går an å søke på. Utvekslingsstudentar får vanlegvis tilbod om studentbustad gjennom universitetet.

Semesterinndeling

Semestra følger det japanske studieåret. Studieåret startar i mars, og vårsemesteret går frå mars til august, medan haustsemesteret går frå september til februar.

Studentrapportar

2023

Vår og haust 2022 - BA i japansk

Vår og haust 2022 - BA i japansk

01.04.2022 - 29.03.2023

Førebuingar/praktiske tips

Hele fasen med å melde seg på til de forskjellige klassene virker litt stress og gjort i siste liten. Følg nøye med på datoene for frister.
Generelt er det lurt å søke på flere klasser/kurs enn det du trenger. Det er ikke sikkert du kommer inn på alle, og hvis du kommer inn på for mange kan du teste de ut, og eventuelt ta de vekk igjen under "course cancellation" perioden, som er ca en måned ut i semesteret. Jeg hadde tenkt å ta like mange credits hvert semester, men den ene klassen første semester fjernet jeg. Derfor måtte jeg ta flere klasser det andre semesteret for å få nok credits.

Undervisningsformer

Første semester var for det meste online. Så selv om jeg var i Japan satt jeg gjerne på rommet og tok timene.
Det endret seg til andre semester, der nesten alt var på campus med et par unntak (er nok mer på campus etter covid). Det var veldig varierende størrelse på klassene, alt fra 15-100 studenter vil jeg tro. Det ble mer snakking i de små klassene, mens de store var det mer lytting.
De forskjellige klassene hadde varierende vurderingsformer, fra presentasjoner, ukentlige rapporter, til større semesteroppgaver. Alt dette står på de forskjellige fagene, så det kan være lurt å lese nøye og velge fagene med tanke på faglig innhold og den vurderingsformen du liker best.

Vurdering av emnetilbodet

Før jeg reiste til Japan fikk jeg mulighet til å velge mellom to "hovedkurs" kan man kalle det. Det ene med fokus bare på japansk, mens det andre var mer variert, og timer på engelsk. Jeg valgte det sistnevnte, også kalt KIP (Keio International Program). Med dette valget hadde man fortsatt mulighet til å ta opp til fire timer (4 credits) med japansk språk hvert semester. Utenom det kunne man velge mellom mye forskjellig, alt fra japansk lov, kultur, politikk, film, historie og mer. Jeg er veldig glad for at jeg valgte det, og mange av klassene var veldig interessante! Noen av klassene var også litt kjedelige, men de har relativt mye å velge mellom.

Jeg hadde timer i japansk første semesteret, men synes de ble litt ensidige, og måten de ble utført på passet ikke min læremåte så godt. På placement test hadde jeg akkurat ikke nok poeng til å komme inn på høyt nok nivå for å få godkjent credits ved UiB, men etter å ha snakket med administrasjonen og lærerne på Keio gikk det fint å gå opp et nivå. Vanskelighetsgraden var passe da synes jeg.

Fagleg utbyte og språk

Jeg studerte nok mer japansk før jeg dro til Japan, enn det jeg faktisk gjorde i Japan. Men jeg merket at utgangspunktet jeg hadde fra timene i Norge var veldig verdifullt! Jeg kom meg stort sett rundt med å praktisere det jeg kunne, og merket stor fremgang bare med å ha japansk rundt meg hele tiden hver dag.

De andre klassene jeg hadde på engelsk var stort sett lærerike. Det var ikke alt jeg hadde like stor interesse for, men føler jeg lærte ganske mye om Japan generelt, deres historie og kultur.

Universitetsområdet og byen

Mita campus, som alle timene mine var på, var en veldig fin campus å gå til. Blanding av moderne og gamle bygninger, hvor de mer moderne var bra, men de eldre byggene ble ganske varm om sommeren, og kald om vinteren. Det er store lesesaler i biblioteksbygget med plass til hundrevis av studenter hvor jeg ofte satt.
Tokyo er en fantastisk by å være student i. Jeg er fortsatt overbevist om at jeg kunne gjort og opplevd noe nytt hver eneste dag hvis jeg hadde hatt muligheten. Man blir vant til å ta tog, og selv om avstandene er store går togene ekstremt ofte.

Bustad

Det var mulighet til å bo i en slags studentbolig organisert av Keio. De fleste av disse var i område rundt campusen på Hiyoshi. Jeg valgte å finne noe utenom det. Det finnes flere typer kollektiv, eller share houses som gjør det relativt enkelt for utlendinger å bosette seg i Japan. Jeg fant et rom hos Borderless House, som jeg hadde en positiv opplevelse med! De har hus rundt i Tokyo, med varierende antall som bor der. De legger opp til språkutveksling, og derfor er det alltid 50/50 folk fra Japan, og fra andre land rundt om i verden. Mine beste venner fra tiden i Japan var alle folk jeg bodde med. Jeg har hørt forskjellige erfaringer fra hus til hus, hvor noen kanskje har litt mer problemer enn andre, men jeg var veldig fornøyd! Japanerne som bodde der hadde gjerne interesse for å lære engelsk og, så ofte på kveldene ble det en slags engelsk og japansk studietid og språkutveksling, i tillegg til at vi ofte gjorde aktiviteter i helgene eller gikk ut og spiste sammen.

Sosialt miljø

Første semesteret var online, så jeg ble ikke så godt kjent med de andre fra klassene jeg hadde. Andre semester ble jeg kjent med flere. Siden de fleste av klassene mine var på engelsk, var det minimalt med japanske studenter i klassene.
Helt fra før jeg reiste visste jeg at de såkalte klubbene, eller "sirklene", var en stor del av livet på universitetet for mange i Japan. De har mye forskjellig, så sjansen for å finne noe interessant å bli med på er nok stor. Jeg ble med i en sports-sirkel, i en sport jeg allerede var ok+ i. Alle de andre var japansk, og det var bare 2-3 som kunne snakke engelsk på et bra nivå. Derfor ble dette like mye øving i japansk som å utøve sporten for min del. Det var litt vanskelig i starten, men det gikk fint. Man får virkelig kjenne på kohai/senpai forholdet det er mellom de forskjellige studentene som var interessant. Jeg merket litt at jeg bare var der midlertidig, og kom nok ikke like nært folk som jeg skulle ønsket, men alt i alt var det en god opplevelse synes jeg.

2018

BAHF-JAPANSK 2017/18

BAHF-JAPANSK 2017/18

22.03.2017 - 03.02.2018

Førebuingar/praktiske tips

Om du skal på skole som har krav om placement test, burde du absolutt studere mot denne. Du burde regne med at for å plassere på det nivået du vil inn på, burde du ligge foran det generelle nivået i klassen (mens du er i Norge). Universitetet jeg gikk på (Keio University) var ekstremt strenge på dette, og som resultat fikk jeg ikke alle poengene mine godkjent.

Undervisningsformer

Japansk-undervisningen gikk mye på repetisjon.
Grammatikk-klassen: Vi hadde lite gjennomgang av hvordan vi skulle bruke grammatikkpunktene vi gikk gjennom og det var mye sitering direkte fra tekstboken. Vi fikk en vag betydning av grammatikken og delte eksempelsetninger med de andre i klassen. Noen lærer best ved repetisjon, mens andre foretrekker gjerne lengre forklaringer med eksempler fra læreren.

Kanji-timer: Disse er harde, og krever at du ikke faller bak. Mange nye kanjis å lære, og det er test hver uke. Selv er jeg kanji-nerd, men dette er ikke for deg om du hater å skrive kanjis om og om igjen

Snakke-timer: Gøye timer. Siden det ikke er lov å snakke engelsk i disse timene gir de ekstremt godt læreutbytte når det kommer til muntlige ferdigheter. Her er det masse rom for feil og det er helt greit! Anbefales enten en er komfortabel med å snakke japansk eller ikke!

Keigo-klasser: utfordrende, men veldig morsomme. Mye rollespill i tillegg til utfordringer å bry seg på. Personlig brukte jeg lite keigo utenfor skolen, men du kommer til å ende opp i situasjoner der andre bruker keigo til deg og da er det absolutt greit å være kjent med dvs. keigo-ord og uttrykk.



Undervisning på engelsk: fagene på engelsk ligner mye på norske forelesninger, men vær obs på å sjekke vurderingkravene! Noen av fagene krever lange semesteroppgaver.

Vurdering av emnetilbodet

På grunn av at jeg scorte litt uheldig på første placement test, så kunne jeg ikke ta de japanskfagene jeg ville første semesteret. Selv om nivået på fagene jeg tok ikke var særlig utfordrende, så var jeg tilfreds med selve emnetilbudene på de ulike nivåene. Det var mye å velge mellom, både av japanske fag og internasjonale fag.

Fagleg utbyte og språk

For lite utfordring første semesteret førte til lite faglig utbytte, spesielt når det kom til språk, men andre semesteret var mye bedre! Mesteparten av det språklige utbyttet tror jeg likevel kom fra å bruke språket så mye du kan, ikke bare i timene.

Universitetsområdet og byen

Jeg studerte på Mita-campus i Tokyo. Det er et kjempefint campus og alt er samlet på et sted. Transportmessig er det også kjempelett å komme seg både til og fra, enten du bare skal hjem eller føler for en karaoke-session med vennene dine etter en lang studiedag.

Vet ikke hva jeg skal si om Tokyo. Det er en fantastisk by som har alt og du går aldri tom for ting å gjøre eller plasser å se. Her finnes det noe for enhver person, uansett hvilke interesser en måtte ha. Eneste negative med Tokyo er at det kan være litt overveldende noen, spesielt i begynnelsen; tog-rutene kan virke kompliserte og det er lett å gå seg vill på de største stasjonene. Så sant du ikke har noe imot store folkemengder, så er Tokyo absolutt til å anbefale!

Bustad

Bodde i et veldig hyggelig nabolag, nær grensen mot Yokohama. Vi hadde minst 6 forskjellige "combini" innenfor 5 minutters gåavstand, noe som var ganske greit når en får sukkerkrav midt på natten. Naboene var stille og holdt på med sitt.

Sosialt miljø

Jeg har møtt mange fantastiske mennesker under oppholdet. Noen har jeg fortsatt kontakt med, andre så jeg kanskje bare den ene gangen. Hvor godt ditt sosiale miljø blir er ganske opp til deg selv og hvor mye du gjør ut av det. Vær heller ikke redd for å utforske på egenhånd: mange av de beste opplevelsene får en uten selskapet til andre. I en by som Tokyo kan det også være befriende å "koble fra" en gang iblant.

Vår og haust 2017 - BA i japansk

Vår og haust 2017 - BA i japansk

22.03.2017 - 03.02.2018

Førebuingar/praktiske tips

Vær forberedt på å ikke komme inn på nivået du ønsker. Lærerne er lite hjelpsomme, selvom du forklarer at du må komme inn på et bestemt nivå og ta 15 credits per semester for å få fagene godkjent i Norge.

Lite og dårlig informasjon om alt... Hvilke dager man skal starte på skolen eller slutte etter ferie, må du leite lenge etter, både på den japanske og engelske nettsiden. Denne informasjonen får du ikke tildelt i hånden.

Vurdering av emnetilbodet

Masse emner, men vært forberedt på å skrive minst 2000-5000ord per emne i sluttoppgaver (engelske fag).
Husk fravær teller på karakteren, selv med A på alle prøvene inkludert mid og final exam så endte jeg opp med B som final grade fordi jeg hadde fravær (ca. 3 dager)...

Fagleg utbyte og språk

Siden jeg ikke fikk gå på nivået jeg ønsket, hadde jeg svært lite faglig utbytte. Language school vs. Keio, så vinner language school alltid...

Universitetsområdet og byen

Mita campus er utrolig sentralt, pent og "brukervennlig" om man kan si det om et campus. Det er lett å finne fram, med god oversikt i "student handbook" og nummerering av rom. Ofte er hver enkelt bygning tildelt et eget studiefelt, f.eks i den ene bygning tok de meste av jurdiske forelesningene sted osv. Tokyo er en fantastisk by, masse underholdning på hvert eneste hjørne og alltid noe nytt å finne på!

Bustad

Leide leilighet i Ota-ku gjennom Oak house. Prismessig var det på lik linje med Norge, men vi slapp å betale "key money" og "gratitude money" til utleier. Helt grei leilighet, men mye problemer med internett. Oak house var generelt treige med å få orden på dette, men alltid høflig både på telefon og ved personlig oppmøte.

Sosialt miljø

I starten av studieåret var det ulike aktiviteter for utlendingene som 歓迎パーティー og 花見、men etter dette var det ikke mye mer. Som utvekslingsstudent og utlending, hadde vi som nordmenn problemer med å komme med i circles/clubs uansett om vi skrev søknader på japansk. Noen fikk vi aldri svar på, mens andre sa at vi ikke fikk være med siden vi var utlendinger og ikke fulltidsstudenter ved keio. Bare for å nevne noen jeg fikk avslag på: basketball, hiking, disney movie, horseback riding, cheering. Eneste jeg fikk positivt svar fra var "walking around the city circle".

Flott bygning
Foto/ill.:
Keio University

Informasjon