Sosiologisk institutt

Nyhetsarkiv for Sosiologisk institutt

Strukturelle hindringer forklarer mer enn at gutter ikke finner seg tilrette i skolen, ifølge Kristoffer Chelsom Vogt ved Sosiologisk institutt.
Liberalisering vil ikke gjøre hverdagen tryggere for de prostituerte, skriver Katharina Sass i BT.
Hvert år skiller ca 10 000 nordmenn seg. Et lignende antall gjennomgår samlivsbrudd uten å være gift. Forskere fra Sosiologisk institutt og SNF har undersøkt hvordan dette påvirker sykefravær.
PhD Katharina Sass har publisert en artikkel om de nordiske sexkjøpslovene i det renommerte tyske tidsskriftet "Blätter für deutsche und internationale Politik".
Johs. Hjellbrekke har sammen med Magne Flemmen (UiO) på trykk en artikkel i siste utgave av The Sociological Review.
Hvordan er det egentlig å få et flyktningmottak i nabolaget? Blir skepsisen mindre etter at mottaket er etablert? Og hvordan føles det faktisk å komme til Norge?