Institutt for økonomi

Nyhetsarkiv for Institutt for økonomi

Danmarks utbygging av fornybar energi er samfunnsøkonomisk sett svært dyr og har dessuten ingen effekt på globale klimautslipp. Dette kommer frem av årets miljørapport fra landets «økonomiske vismænd». En av vismennene er professor ved Institutt for økonomi Eirik Schrøder Amundsen.
Den sterke lønnsutviklingen i Norge de siste femten årene har gått utover landets konkurranseevne. En ramme for lønnstillegg som er et prosentpoeng lavere enn ved 2012-oppgjøret kan være første steg på vei mot en styrket konkurransekraft.
Professor Tommy Staahl Gabrielsen og postdoktor Ivar Gaasland ved Institutt for økonomi skal være med i et nytt utvalg nedsatt for å evaluere systemet for balansering av råvaremarkedene i jordbruket. Ifølge landbruks- og matminister Sylvi Listhaug ønsker regjeringen sterkere konkurranse i næringsmiddelindustrien.