Institutt for biomedisin

Nyhetsarkiv for Institutt for biomedisin

Kandidaten vil holde prøveforelsning og forsvare avhandlingen: “The role of AXL and the tumor microenvironment in cancer cell plasticity and therapy responses"
Pasienter med Huntingtons sykdom lider av kognitive og psykiatriske forstyrrelser, og senere også fra et ødeleggende tap av bevegelseskontroll. Forskere ved Institutt for biomedisin har identifisert noen av de molekylære hendelsene i nervecellene som bidrar til hjernesvikt.
Dr. Adrian Drazic ved Institutt for biomedisin mottar Meltzerprisen for fremragende forskning utført av yngre forskere.
Kreft er en kompleks sykdom der en rekke faktorer er i ubalanse i cellene våre. NAA10 proteinet kan være en slik faktor. NAA10 utfører mange ulike oppgaver, hvor den mest vanlige er å katalysere acetylering av cellulære proteiner. NAA10 kan derfor sees på som et «Jack of all trades» protein. I to tiår har det blitt koblet til kreftutvikling, men nye funn setter dette enzymet på kreftkartet for... Les mer