Institutt for biomedisin

Nyhetsarkiv for Institutt for biomedisin

Aktin modifiseres av N-terminal acetylering som regulerer dens rolle med å styre cellulær arkitektur og cellebevegelse. Nå har maskineriet som driver denne acetyeringen blitt avdekket.
Flere nye varianter av genet NAA10 er funnet i pasienter med utviklingshemming og hemihypertrofi. NAA10 styrer den vanligste proteinmodifiseringen i cellene våre: N-terminal acetylering.
Rolf Bjerkvig fra gruppen for translasjonell kreftforskning holdt foredrag under forskningsdagene 2020. Du kan se opptak ved Kreftforeningens vitensenter.
Torsdag 12. mars ble Universitetet i Bergen på kort varsel stengt ned og ansatte og studenter forlot sine studie- og arbeidsplasser, bekymret over den nylig erklærte pandemisituasjonen og hvordan de neste ukene og månedene kom til å bli.