Hjem
Norskkurs ved UiB
Nyhet

OD-dagen på Norskkursa

Det er torsdag 30. oktober. Klokken er 8:00, og utenfor HF-bygget står en morgenfrisk gjeng på 28 elever fra Langhaugen videregående skole. Elevene er klare til dyst. De er hyret inn som språkassistenter for å gi internasjonale studenter på NOR-INTRO muligheten til å snakke norsk med nordmenn før eksamen. Lønnen for dagens innsats går ikke i egne lommer denne dagen, men til årets Operasjon dagsverk.

OD-dagen 2025
Foto/ill.:
Pernille Myrvold

Hovedinnhold

Dette er andre gangen Norskkursa ved UiB tilbyr skoleelever jobb på OD-dagen. Og det er jo stas å se igjen flere av elevene som var med i 2024. For det må jo bety at de seks timene de brukte sammen med utvekslingsstudentene sist gang opplevdes som meningsfulle og givende.    

Klokken 08:05 geleides elevene fra plassen utenfor HF-bygningen og inn i Sydneshaugen skole. Tre elever har meldt seg på som vaffelmakere og får sitt egen vaffelmakeri. Det skal stekes rundt 200 vaffelplater i løpet av dagen.

Tjuefem elever skal inn på rom P for å møte sin første gruppe med studenter. Dette store og trivelige rommet er som skapt for dagens første økt. Pulter er satt sammen for grupper på 4-6 personer, og 8:15 er rommet forvandlet til et yrende språkverksted der elever og studenter presenterer seg for hverandre og småsnakker litt før de setter i gang og spiller Byen er Bergen-spillet. Terninger kastes, brikker flyttes, og det snakkes mye norsk!      

Klokken 9 sier første gruppe studenter takk for seg og går for siste gang til klasserommet sitt der det venter nystekte vafler. Elevene får en liten pause før neste økt som begynner 9:15. Denne gangen skal studentene selv få velge aktivitet: Byen er Bergen-spillet, samtale om temaer de har studert på norskkurset eller snakke om illustrasjoner fra læreboken. Alle aktivitetene er relevante for den nært forestående muntlige eksamenen. Elevene er godt forberedt – de har fått tilsendt undervisningsmateriale og beskrivelser av kurset og tar derfor studentenes ønsker på strak arm. På nytt summer og surrer det på rom P, det pekes på illustrasjoner, terninger kastes og temakort trekkes: Hva heter du? Hvor kommer du fra? Liker du brunost? Jeg liker ikke regnet i Bergen. Jeg tar bybanen til UiB. Har du reist i Norge? Hvor ofte trener du? Jeg er vegetarianer. Morsmålet mitt er spansk. Det er din tur til å kaste terningen. Hva ser du på dette bildet? Jeg ser en pingvin som soler seg.       

Når klokken blir 10, takker studentene for praten og går så for å ta seg en vaffel før de går videre. Elevene får strekke på beina, tatt seg et glass saft for så å kaste seg inn tredje økt. Rom P er ikke lenger ledig, så vi flytter oss til noen naborom der vi skal være resten av dagen. Studentene og elevene fordeler seg fint på ulike rom, og klokken 10:15 er elevene i gang igjen med nye forventningsfulle studenter. De fleste studentene som kommer nå, ønsker å spille spill. Det småprates og diskuteres mens brikker bytter plass og terninger ruller.

Når klokken slår 11:15, venter en lengre pause, og denne gangen blir det vaffelslabberas for studenter så vel som elever. Vaffelmakerne har stekt opp en haug med vaffelplater som settes stor pris på av alle sammen. Etter litt småprat og søtmat får elevene mulighet til å gå litt rundt på universitetsområdet, snuse på Sammen-kafeteriaen og se på studenter. Mange av elevene har aldri vært på UiB og synes det er litt stas å gå rundt og bli kjent og å se og kjenne på studentlivet.

Siste økt for elevene begynner klokken 12:15. De fordeles på tre rom fordi det er studenter fra to INTRO-grupper som nå skal øve sammen med dem. Dette blir siste forelesning for disse INTRO-gruppene. Studentene gleder seg (og gruer seg litt) til å teste ut språkferdighetene sine etter ni ukers undervisning. På nytt trilles det terninger og flyttes brikker, det prates i vei om hjemland, studier, fritid og mattradisjoner. Elever og studenter finner hverandre på tvers av språklig, kulturell og faglig bakgrunn. Flere av de bergenske skoleelevene er tospråklige, om ikke trespråklige – det samme gjelder studentene. De oppdager likheter og forskjeller, de har gjerne vært i hverandres hjemland og snakker flere felles språk; og ut ifra atmosfæren i klasserommene å dømme oppleves dette som svært positivt og spennende. De siste tjue minuttene av besøket vies mingling og vafler på tvers av grupper og rom. Det har vært en lang dag, men praten går likevel lett og ledig i klasserommene og ute i korridoren. Elever og studenter fortsetter å snakke sammen, nå uten spill og temakort. Tenk det! 

 

Skoleelevenes dom over norskferdighetene til INTRO-studentene etter det ni ukers lange norskkurset er unison: Kjempeimponerende!  Vi lærere på Norskkursa som har møtt skoleelevene og opplevd innsatsen deres denne dagen, svarer med samme mynt: Kjempeimponert! Vi gleder oss allerede til neste års OD-dag sammen med Langhaugen-elever.

Klokken 14:00 sier vi ha det til elevene og takker for innsatsen. For en dag dette har vært!