Institutt for klinisk odontologi

Salwa Suliman mottok Meltzerpris for yngre forskere

"I mitt arbeid blir jeg motivert av utfordringer, og jeg liker å undersøke det som er utenfor det vanlige" sier Salwa Suliman

Salwa Suliman
Eivind Senneset/UiB

Postdoktor Salwa Suliman fra Institutt for klinisk odontologi kom til UiB via kvoteprogrammet. Hun har tatt sin doktorgrad og har nå en post.doc-stilling her.

Suliman etablerer en forskningsnode for «immune-driven tissue regeneration», som vil konsolidere stamcelleforskningsaktiviteter ved Tissue Engineering-forskergruppen ved UiB. Hun har bidratt til store EU-prosjekter ledet av denne gruppen.

I tillegg har hun mottatt flere prestisjetunge stipender og priser, som Trond Mohn stiftelsens Starting Grant og stipendet Unge for– Å få Meltzerprisen for yngre forskere er en stor ære, og det betyr at jeg har et ansvar å leve opp til i forhold til andre unge forskere. Det motiverer meg, og gjør at jeg føler meg verdsatt. Det viser at hardt arbeid lønner seg, sier Suliman.skertalenter fra Norges Forskningsråd.

Hennes råd til andre unge forskere er å gå etter utfordringene.

– Å komme til Norge fra Sudan for å ta doktorgraden var en utfordring for meg, og være borte fra familie i en annen kultur. I tillegg hadde jeg ingen tidligere erfaring med forskning siden jeg har en klinisk bakgrunn. I mitt arbeid blir jeg også motivert av utfordringer, og jeg liker å undersøke det som er utenfor det vanlige. Det har kanskje gjort at jeg stikker meg ut, sier hun.

Les hele Frøy Katrine Myrhol sin artikkel om vinnere av årets Meltzerpriser i På Høyden.