Realfag – et smart sted å begynne
RealfagUiB

Derfor er Bergen Norges beste studentby

Bergen har noe for alle. Enten du elsker musikk og teater eller er en ivrig turentusiast, finnes det nok av aktiviteter å benytte seg av som student.

Studenter i Nygårdsparken
UiB

1. En liten storby

Selv om Bergen er Norges nest største by, er sentrum og de fleste tilbudene komprimert innen få minutters gåavstand. Dette gjør det lett å orientere seg og å få med seg hva som skjer. At ti prosent av byens befolkning er studenter, bidrar til at byen er levende og dynamisk. Hvert år flytter 30 000 hit for å studere, så er du blant tilflytterne er sjansen stor for at du fort blir kjent med andre studenter som også ønsker nye venner!

Bergen, natt
Joran Quinten on Unsplash

2. Flust av studentorganisasjoner

Bergen er proppfull av studentorganisasjoner, og du finner garantert en organisasjon eller aktivitet som passer dine interesser og ønsker, uansett om du for eksempel vil jobbe i fagmiljø, produsere radio eller servere dine medstudenter i baren. Foruten å være er en ypperlig måte å få nye venner på, er engasjement i en studentorganisasjon bra for CV-en din.

Les også: Energi-student Håkon får overskudd til å studere av fritid og engasjement i studentorganisasjon

3. Kultur, kultur, kultur!

Det er ingen tvil om at byen mellom de syv fjell er en kulturby. I tillegg til å være et musikkmekka med konserter og musikkfestivaler i ulike sjangre, er det alltid en kunstutstilling, et museum, teaterstykke, stand-up show eller foredrag å få med seg. De fleste steder gir studentrabatt, så her er mulighetene mange til å fylle på med kulturell kapital.

4. Tett på naturen

Dersom du er glad i natur og friluft er Bergen en god by å bo i. Du er aldri langt unna et byfjell om lysten på en fjelltur melder seg mellom leseøktene. I Bergen kan du også rusle rolig opp til Fløyen med en kaffe i hånden, eller frese opp Stoltzen som en treningsøkt.

Ulriken
Momentista on Unsplash

Om vinteren er det heller ikke langt til gode skimuligheter i alpinanleggene i Myrkdalen, på Voss eller i Kvamskogen.

5. Gode bomuligheter

Grønneviksøren
Eivind Senneset/UiB

Ønsker du å bo for deg selv eller sammen med andre? Uansett hva du velger, er det gode muligheter for å leie bolig i Bergen. Studentforeningen Sammen har en rekke studentboliger reservert for deg som skal studere her, og her er det også mulig å få leilighet alene for en rimelig penge.