Senter for krisepsykologi

Nyhetsarkiv for Senter for krisepsykologi

Atle Dyregrov og Martin Lytje har publisert en ny artikkel i tidsskriftet "Bereavement Journal of grief and responses to death"
Førsteamanuensis Prudence Atukunda Friberg er medforfatter på artikkelen "Long-term effects on depressive symptoms among Ugandan Mothers - Findings from a follo-up of a cluster-randomized education trial in a rural low-resource setting".
Tirsdag 30.01.2024 var det oppstart for det nye emnet "Master i krisepsykologi" i regi av Senter for krisepsykologi
TV2 har intervjuet Professor Atle Dyregrov i forbindelse med situasjonen for sivile og helsepersonell på Gazastripen
– Historiene helse- og skolepersonell forteller om barns lidelser i Gaza og på Vestbredden er hjerteskjærende og rystende, sier psykologspesialist Unni Heltne.
Unni Heltne har nettopp fullført en tre dagers nettbasert opplæring i "Children and Grief"-manualen for palestinske skolerådgivere, lærere, sosialarbeidere, rektorer og psykologer på den palestinske Vestbredden. De deltok i opplæringen til tross for flere praktiske og sikkerhetsmessige hindringer.
Bjørn Helge Johnsen tiltrådte som senterleder ved Senter for krisepsykologi august 2022. Fra mange ulike hold fikk vi høre at vi var veldig heldig som fikk han som leder, og vi oppdaget snart at Bjørn Helge var den rette til denne jobben.
Ny forskning viser at Norge i mindre grad enn resten Europa vektlegger gjenforening med biologisk familie. Det fører til at Norge er det landet som oftest dømmes i saker ved Den Europeiske Menneskerettighetsdomstolen.
Førsteamanuensis Prudence Atukunda Friberg er medforfatter på en artikkel som ser på hvordan utilstrekkelig ernæring og utilstrekkelig stimulering i tidlig barndom kan føre til langsiktige mangler i kognitiv og sosial utvikling.
Førsteamanuensis Iren Johnsen har skrevet en bok om hva som kjennetegner sorg hos unge som har mistet en venn, og hva som er særlig vanskelig og utfordrende med denne typen sorg.
May Hauken, har sammen med Grete Kalleklev Velure, Bernd Müller og Ragnhild J. Tveit Sekse publisert en artikkel om seksuell helse og livskvalitet hos kreftoverlevere med strålingsskader etter behandling for kreft bekkenregionen.
I juni i år var Senter for krisepsykologi ansvarlig for ett av kursene på den årlige forskersommerskole ledet av Global Challenges ved Universitetet i Bergen – Bergen Summer Research School. Tema for årets forskerskole var Barndom
Professor May Hauken er engasjert i et prosjekt om kommunal barnepalliasjon i Askøy kommune.
Unge voksne kreftoverlevere i aldersgruppen 18-39 som har fullført kreftbehandling møter flere psykiske og psykologiske langtidseffekter som kan vedvare mange år og som kan påvirke fremtidige karriere, økonomisk status, intime relasjoner og helserelatert livskvalitet.
Vi er nå klar med vår nye mastergrad i krisepsykologi. Her kan du skaffe deg et solid faglig fundament for kunne å forstå og arbeide med mennesker i kriser og krevende livssituasjoner.
Studien er publisert i "OMEGA - Journal of Death and Dying". Forfattere er Martin Lytje og Atle Dyregrov.
SNAC-prosjektet finansieres med 40 millioner kroner og bygger på UiBs 60 år lange samarbeid med forskere og utdanningsinstitusjoner i Sudan.
Kreftforeningen inviterer til årets første webinar tirsdag 7. februar kl. 11-12.

Sider