Hjem
UiB Tjenesteutvikling
Workshop

Pop-ups 2025: Alrek Helseklynge 20.mai

I april og mai inviterer UiB-Tjenesteutvikling til en serie med pop-up verksted på campus.

Hovedinnhold

Pop-up verksted er korte, praktiske kurs hvor du lærer metodikk som skal bedre måten du arbeider på og samarbeider med andre. I denne serien er det seks ulike verksted som tilbys: Om nøkler til samarbeid, om begrensninger som innovativ drivkraft, om utprøving og testing, om fasilitering og møteledelse, om kontinuerlig forbedringsarbeid i praksis og et introkurs til tjenesteutvikling. Verkstedene varer i 45-60 min hver og holdes på tre ulike steder ved UiB. Verkstedene er åpne for alle ansatte.

Praktisk info:

  • Du kan velge mellom 2 verksteder per sted og er velkommen til å melde deg på alle datoene hvis du ønsker å med deg flere tema
  • Et verksted varer i 45–60 min
  • Det er 20-40 plasser per kurs
  • Det er 1-2 fasilitatorer som vil holde kurset
  • Det er ikke behov for forberedelser i forkant av verkstedet
  • Møt opp i god tid!

Når:

  • 09:00 – 10:00 Intro til tjenesteutvikling
  • 09:00 – 10:00 Nøkler til samarbeid
  • 09:00 – 10:00 Om begrensninger som innovativ drivkraft
  • 10:30 – 11:30 Om fasilitering og møteledelse
  • 10:30 – 11:30 Om utprøving og testing
  • 10:30 – 11:30 Om kontinuerlig forbedring som verdifull praksis

Dette lærer du:
 

Intro til tjenesteutvikling:

«FULL AV IDEER OG TOM FOR METODER?»

Bli kjent med noen viktige verktøy for å komme i gang med tjenesteutvikling.
I dette verkstedet blir du kjent med tjenesteutvikling som begrep, og de viktigste metodene og tilnærmingene vi bruker i denne type arbeid.

 

Nøkler til samarbeid:

«NÅR TO HODER FØLES SOM ETT FOR MYE»

Få heller noen gode nøkler til samarbeid!
Deltar du i samarbeid, eller leder du samarbeidende team? Mye av det vi gjør ved UiB skal løses gjennom samarbeid. Samarbeid kan være både svært givende og svært frustrerende. Det fremstår gjerne som en gåte hvorfor noen grupper fungerer godt og andre ikke. I dette verkstedet skal vi se nærmere på noen forskningsbaserte samarbeidsteknikker. Vi prøver ut hva som legger til rette for godt samarbeid og hvilke nøkler som fører til de mest velfungerende og effektive teamene.

Om begrensninger som innovativ drivkraft:

«SLUKNER IDEENE NÅR KLOKKEN TIKKER OG BEGRENSNINGENE STYRER?»

Lær hvordan du kan gjøre bedre med mindre og test din innovasjonsevne under press.
Ofte kan trange rammer og tidspress tvinge oss til å lete etter løsninger på nye steder. I dette verkstedet viser vi hvordan begrensninger kan være en drivkraft for kreativitet og innovasjon gjennom praktiske øvelser og refleksjon.

Om fasilitering og møteledelse:

«HVOR BLE DET AV VEIEN TIL MÅL?»

Små knep og gode strategier for å lede prosesser fra A til Å

Om utprøving og testing:

«NÅR VERDENS BESTE IDE BLIR ÅRETS DÅRLIGSTE LØSNING»

Lær verdien av å feile tidlig gjennom hyppig testing!
Ved å teste løsningene våre tidlig, heller enn å jobbe med den i måneder og år før de ser dagens lys, øker sannsynligheten for at vi klarer å ta mot tilbakemeldinger på en god måte og ikke minst raskt identifisere en løsning som treffer. I dette verkstedet lærer du gode metoder for å lage testbare løsningsforslag og hvordan du kan gå frem for å få nyttige tilbakemeldinger på forslaget.

Om kontinuerlig forbedringsarbeid:

«EN RUNDE TIL?!»

Lær om hvordan kontinuerlig forbedringsarbeid kan være en verdifull praksis.
Verdien av å gjøre små forbedringer i hverdagen er større enn man tror. Det handler om å tilnærme seg arbeidsoppgavene med et lærende blikk: Hvordan kan jobben vi gjorde i dag gjøres enda bedre i morgen? I dette verkstedet får du prøve ut noen av grunnprinsippene i kontinuerlig forbedringsarbeid og hvordan dette kan være en nyttig tilnærming for deg.